Co znamená title tag?
Název stránky neboli title tag se nachází v hlavičce dokumentu a obsahuje text s titulkem. Proto se název stránky někdy označuje také jako title tag.
Příklad
Podívejme se na název domovské stránky ContentKing. Ve výsledcích vyhledávání Googlu (SERP) se název nachází na horním řádku. Na našem screenshotu je označený červeným rámečkem:

Ve zdrojovém kódu stránky se název nachází v sekci <HEAD>
. Vypadá to následovně:
<title>Content Optimization and Monitoring service ContentKing</title>
Orientační pravidla pro délku názvu stránky
Pokud jde o délku názvu stránky, můžete se řídit těmito orientačními pravidly:
- Maximální délka: 60 znaků nebo 575 pixelů
- Minimální délka: 30 znaků nebo 285 pixelů
Tyto údaje platí ve většině případů a pro většinu zařízení pro vyhledávače Google, Bing, Yahoo a DuckDuckGo. Nezaručují ale, že váš název bude zobrazený. Konečné rozhodnutí je na vyhledávačích.
Synonyma pro název stránky
Title tag má v angličtině spoustu synonym: page title, meta title, SEO title (kvůli svému významu v SEO). V češtině se používá obvykle označení název stránky nebo anglicismus title tag. Pro usnadnění se v tomto článku budeme držet označení název stránky.
Jak mám vymyslet ideální název?
Vlastnosti ideálního názvu stránky:
- Výborná srozumitelnost
- Relevantní klíčová slova
- Call-to-action (výzva k akci)
- Správná délka
- Jedinečnost
Pokud budete mít tyto vlastnosti na paměti, odrazí se to na kvalitě vašich názvů. Než si vysvětlíme, co je třeba udělat pro vytvoření ideálního názvu stránky, podívejme se na jeden příklad.
Příklad: Law Firm New York
Jeden z výsledků, který dostaneme při zadání “law firm new york” je:

Tento název má hodně co vylepšit. Naše připomínky:
- Srozumitelnost: srozumitelnost tohoto názvu není zrovna ideální. Pomlčka a svislá čára v názvu ji zhoršují. Kromě toho je konec názvu useknutý, což zhoršuje srozumitelnost ještě víc.
- Relevantní klíčová slova: název stránky není příliš relevantní - co má společného “Canada’s Top Business Law Firm” s naším dotazem? Ani použití klíčových slov není dobré - nacházejí se až na konci názvu.
- Výzva k akci: v tomto případě výzva k akci chybí.
- Délka: název je příliš dlouhý, takže Google jeho konec useknul.
Nebyl by následující název mnohem lepší? Dokonce jsme tam vtěsnali NYC jako terciární klíčové slovo.

Je třeba mít na paměti: Piště názvy stránek v první řadě pro uživatele, ne pro vyhledávače. Přemýšlejte o nejdůležitějších vyhledávacích dotazech, které se vztahují k dané stránce, a pak teprve vymyslete její název.
Výborná srozumitelnost
Při vymýšlení názvů myslete na uživatele: názvy musí být především snadno srozumitelné.
- Vyhněte se názvům napsaným výlučně malými nebo VELKÝMI písmeny. Používejte oba typy písma, velká písmena zejména pro ty části názvu, které chcete zdůraznit.
- Vyhněte se opakování speciálních znaků jako jsou pomlčky (“-”), svislé čáry (“|”) nebo čárky (“,”).
Piště názvy tak, aby byly pro uživatele srozumitelné a informativní.
Není nutné připomínat, že název stránky obsahující velké množství speciálních znaků, tak jak ukazuje následující příklad, není příliš srozumitelný:
Pink shoes & Blue shoes | Yellow shoes - Shoes for men & women | Shoes.com
Relevantní klíčová slova
První pravidlo je nepřeplnit název klíčovými slovy. Mohlo by to oslabit jejich váhu a nakonec byste třeba neuspěli ani s jedním. Vybírejte si.
Nejdůležitější slova používejte na začátku názvu. Signalizujete tak vyhledávačům, že právě to jsou nejdůležitější klíčová slova pro danou stránku.
V ideálním případě použijte pouze jedno nebo dvě klíčová slova a vytvořte atraktivní název. Snažte se spíše vytvořit klíčovou frázi místo oddělených klíčových slov. Jako příklad můžeme uvést naši domovskou stránku. Její klíčová slova jsou Content optimization
a Optimization service
(v tomto pořadí). Takže jsme je zkombinovali do: Content optimization service…
, místo abychom je použili odděleně: Content optimization, optimization service…
.
Ne vždy je ovšem možné vytvořit klíčovou frázi. Občas je třeba uchýlit se k obecné struktuře, jako například:
- Příklad #1:
Primární klíčové slovo, sekundární klíčové slovo | Značka
- Příklad #2:
Primární a sekundární klíčové slovo - Značka
Nezapomeňte na výzvu k akci
Je důležité vybrat správná klíčová slova, ale stejně tak důležitý je i výběr ostatních slov v názvu. Pečlivě zvolená slova mohou přimět potenciálního zákazníka k akci.
Příklady:
- Máte webshop? Použijte slovo
Koupit
neboObjednat
. - Máte konzultační firmu? Použijte v názvu slovo
Najmout
. - Máte vzdělávací web? Použijte slovo
Učit
. - Týká se vaše stránka webináře nebo newsletteru? Použijte slovo
Přihlásit se
.
Přemýšlejte o slovech, která vaši cílovou skupinu přimějí k akci, a tato slova začleňte do názvu.
Správná délka
Neexistuje žádná ideální délka názvu stránky. Ve skutečnosti je to velmi komplexní téma, protože je třeba brát v úvahu různé vyhledávače, operační systémy a zařízení. Tato sekce popisuje vše, co potřebujete znát o délce názvu stránky.
Znaky vs. pixely
Bez ohledu na konkrétní vyhledávač, ve výsledcích je pro název stránky vymezený vždy pouze určitý prostor. Bing, Yahoo a DuckDuckGo uvádějí maximální délku názvu pomocí počtu znaků. Google k tomu používá množství pixelů, což dává smysl, protože pixely jsou přesnější údaj: znak jako ‘W’ zabírá více místa než například ‘!’.
Délka názvu stránky v Googlu
Řádek ve výsledcích Google může mít maximální velikost 600 pixelů. Pro jistotu ale doporučujeme používat názvy o maximální velikosti 575 pixelů, což odpovídá přibližně 60 znakům.
V případě, že je váš název příliš krátký, Google místo něj může zobrazit některý z vašich nadpisů. Abyste tomu předešli, ujistěte se, že váš název má alespoň 30 znaků.
Shrnutí: délka názvu stránky v Googlu
- Maximální délka: 60 znaků nebo 575 pixelů
- Minimální délka: 30 znaků nebo 285 pixelů
Je dobré vědět, že verze Google pro tablety a mobily mají pro název stránky vyhrazený větší prostor. Prozatím ale není možné nastavit název pro každé zařízení zvlášť. Doporučujeme tedy řídit se maximální velikostí stanovenou pro počítače a zmenšit tak riziko, že nesplníte požadavky Googlu.
Délka názvu stránky v Bingu
Bing doporučuje nepřesáhnout u názvu délku 65 znaků. Náš vlastní průzkum ale ukázal, že Bing názvy o délce 65 znaků často zkracuje, takže pokud optimalizujete speciálně pro tento vyhledávač, doporučujeme nepřesáhnout 60 znaků. Pokud jde o minimální délku, název by měl mít alespoň 25 znaků.
Bing má, pokud jde o délku názvu stránky, stejná pravidla pro všechny typy zařízení.
Délka názvu stránky v Yahoo
Yahoo neposkytuje ve své Help sekci mnoho rad ohledně minimální a maximální délky názvu. Náš vlastní průzkum ukázal, že maximální povolená velikost je 553 pixelů, což odpovídá přibližně 65-70 znakům. V praxi jsou ovšem zkracovány už názvy nad 50 znaků, takže doporučujeme raději tuto hranici nepřesáhnout. Pokud jde o minimální délku, název by měl mít alespoň 25 znaků.
Yahoo má, pokud jde o délku názvu stránky, stejná pravidla pro všechny typy zařízení.
Délka názvu stránky v DuckDuckGo
Ačkoliv DuckDuckGo neposkytuje mnoho informací ohledně optimalizace stránek pro tento vyhledávač, náš průzkum ukázal, že maximální délka 65 znaků by neměla dělat potíže. Pokud jde o minimální délku, název by měl mít alespoň 25 znaků.
Jedinečné názvy stránek v rámci webu
Je nezbytné, aby každá stránka měla jedinečný název. Jestliže se název opakuje, může to zmást jak vyhledávače, tak i uživatele. Název stránky je totiž důležitý odlišovací prvek. Především vyhledávače budou mít problém rozhodnout, kterou stránku pro daná klíčová slova zobrazit. Obvykle zobrazí pouze jednu. Nespoléhejte na kanonická URL, že to vyřeší za vás.
Nepřestávejte optimalizovat
Vymyslet skvělý název stránky není ve skutečnosti vůbec jednoduché. Není ale dobré zabývat se jediným názvem příliš dlouho. Napiště nejlepší název, co se vám podaří vymyslet, publikujte ho a sledujte, jak to bude fungovat. Pravidelně názvy stránek kontrolujte. Časem přijdete na lepší.
Proc vyhledávače nezobrazují můj název stránky?
Váš název je srozumitelný, obsahuje relevantní klíčová slova a není ani příliš dlouhý ani příliš krátký. Je jedinečný v rámci celého webu. Přesto se váš oblíbený vyhledávač rozhodl, že ho nezobrazí. Místo něj zobrazuje některý z vašich H1-H6 nadpisů, oblíbený text odkazu, kterým lidé odkazují na vaši stránku nebo dokonce jen několik klíčových slov a název vaší značky (Pár klíčových slov - Název značky
).
V současné době výsledky závisí ve velké míře na vyhledávacím dotazu. Pokud si vyhledávače myslí, že mají lepší řešení, klidně budou váš název ignorovat a místo něj zobrazí nějaký jiný, obvykle míň vhodný.
Proč byste se měli zajímat o názvy stránek?
Z hlediska UX, sociálních médií a optimalizace pro vyhledávače jsou názvy stránek velmi důležité.
Optimalizace pro vyhledávače
Pokud se podíváme do každoročních průzkumů online marketérů a především SEO specialistů, názvy stránek hrály a stále hrají klíčovou roli v algoritmech vyhledávačů. Je to klíčový on-page faktor pro umístění stránek. Pokud chcete zlepšit organické umístění svého webu, měli byste názvům stránek věnovat pozornost.
Uživatelská zkušenost
Názvy stránek hrají důležitou roli i z hlediska uživatelské zkušenosti:
- Názvy stránek se obvykle zobrazují ve výsledcích vyhledávání (SERP) a výrazně ovlivňují míru prokliku odkazu (CTR: click-through-rate neboli procento lidí, kteří kliknou na váš odkaz).
- Prohlížeče zobrazují název stránky v záložkách.
Název stránky výrazně ovlivňuje CTR
Když budou vyhledávače často používat váš název stránky a meta description ve výsledcích vyhledávání, jejich atraktivní podoba může zvýšit míru prokliku vašeho odkazu.
Jakým způsobem prohlížeče používají název stránky
Prohlížeče používají název stránky v záložkách. Podívejme se například na domovskou stránku ContentKing v Google Chrome:

Pokud přidáváme domovskou stránku ContentKing do záložek v Google Chrome, vypadá to následovně:

Sociální média
Pokud chybí markup pro OpenGraph, TwitterCards a Schema.org, sociální média místo něj použijí název stránky, když někdo sdílí její URL. Pokud je vaše stránka sdílená na sociálních sítích, skvělý nadpis může výrazně zvýšit její míru prokliku. Ačkoliv doporučujeme pro všechny vaše stránky vyplnit OpenGraph, TwitterCards a Schema.org markup, vždycky je dobré mít záložní plán - dobrý název stránky.
