21 pohovorových otázek a odpovědí, které vám pomohou přijmout toho správného SEO odborníka

Každý týden na sociálních sítích vídáme, jak se lidé ptají stále na ty stejné otázky:

„Právě se chystám pohovor s kandidátem na pozici SEO konzultanta – máte nějaké tipy?”

„Jak zajistím, že pro tuto práci přijmu toho správného člověka?”

„Poslední nábor SEO konzultanta se mi moc nepovedl. Co mám udělat, aby to tentokrát již bylo lepší?”

V tomto článku se vám na tyto otázky pokusíme odpovědět. Zaměříme se na nejlepší postupy při pohovorech obecně a také na typické otázky, které vám umožní dobře posoudit schopnosti a zkušenosti kandidátů v oborou SEO a dodají vám jistotu, že přijímáte tu správnou osobu.

Při tvorbě tohoto článku jsme se sešli s několika lidmi, kteří s náborem SEO konzultantů mají dlouholeté zkušenosti, a tato setkání jsme doplnili četnými online konverzacemi a v neposlední řadě také našimi vlastními zkušenostmi.

Shaking the hands of the right SEO candidate

Co dělá skvělého kandidáta?

Abyste mohli posoudit, zda je někdo skvělým kandidátem na pozici SEO konzultanta, musíte nejdříve vědět, jakou odbornost a kvality vlastně hledáte. A to není tak úplně snadné, protože při náboru SEO konzultantů často hledáte jehlu v kupce sena.

Hledáte někoho, kdo se bude starat hlavně o PR a budování vztahů, nebo technického SEO odborníka? Je součástí náplně práce také vedení dalších lidí? Mít jasnou představu o tom, jaký typ člověka hledáte, je nesmírně důležité. Více informací o různých rolích v SEO si můžete přečíst v tomto článku.

Martijn Scheijbeler
Martijn Scheijbeler

Zkuste udělat krok zpátky a zjistit, zda si na tuto otázku dokážete odpovědět sami jakožto náboroví manažeři. Víte, zda hledáte člověka zaměřeného spíše na obsah, nebo někoho se zápalem pro technickou stránku SEO? To totiž představuje velký rozdíl v tom, jakého člověka hledáte.

Já osobně se v této otázce vždy snažím mít jasno, když mám do svého týmu přijmout někoho ohledně SEO. Nyní již nějakou dobu hledáme konzultanta s produktovým či silně technickým zaměřením. Neznamená to, že obsah není důležitý, ale více nám pravděpodobně pomůže někdo, kdo má v této oblasti dovednosti.

Pokud tedy kandidát, se kterým vedu pohovor, neustále mluví o důležitosti obsahu, budování autority a o tom, jak se vyžívá v optimalizování věcí pro velmi specifická klíčová slova, pravděpodobně není tím pravým. Zároveň to však neznamená, že není dobrým SEO konzlutantem, nicméně je možné, že mu chybí mindset a některé zkušenosti, které právě hledáme.

Důležité osobnostní rysy, které by vás u kandidátů na pozici SEO konzultanta měly zajímat:

  • Vášeň: ta jiskra v jejich očích, když mluví o SEO.
  • Odhodlání: touha a vůle tvrdě pracovat a přemýšlet o dlouhodobých cílech.
  • Vynalézavost: schopnost přemýšlet nekonvenčně při řešení problémů.
  • Bystrost: schopnost zpochybňovat informace a hledat důkazy a další úhly pohledu.
  • Touha učit se: Obor SEO se neustále vyvíjí a pokud chcete zůstat aktuální, musíte se neustále učit.
  • Chemie: Sedli jste si s daným kandidátem po lidské stránce? Budete spolu v práci trávit hodně času, takže spolu musíte umět vycházet. Sdílí s vaší firmou stejné hodnoty?

Důležité dovednosti, které by vás u kandidátů na pozici SEO konzultanta měly zajímat:

  • Jemné dovednosti: musí být schopni komunikovat s technicky i netechnicky založenými lidmi. Mít jemné dovednosti je důležité, protože bez nich zkrátka nic neuděláte. Přesvědčování ostatních o nutnosti něco provést je totiž významnou součástí práce v SEO.
    Pokud jsou kandidátovi jemné dovednosti cizí, nebude jeho silnou stránkou nejspíš ani linkbuilding, protože ten je celý o porozumění tomu, co člověk na druhé straně chce.
  • Technické dovednosti: musí mít (nějaké) technické znalosti o tom, na jakém principu funguje internet, vyhledávače a webové stránky. Nemusí však vědět úplně vše. Samozřejmě pokud hledáte technického SEO konzultanta, musí mít solidní technické zkušenost, avšak není to ani podmínka, ani záruka toho, že bude obecně dobrým SEO konzultantem.

Hodně záleží na pozici a zkušenostech. Když jsem dělával pohovory v agentuře já, bylo to více o osobnosti, vhodnosti, iniciativě, o tom, zda si udělali nějaký základní průzkum, jak komunikují s ostatními, ochotě učit se apod. Nyní je již situace jiná, protože hledáme mnohem zkušenější lidi. Pokud chcete najít ty nejlepší kandidáty, nazvěte tu pozici pravým jménem a co nejjasněji sdělte odpovědnosti a nástroje. Pokud tu pozici nazvete manažer, aniž by náplní práce bylo vedení lidí, můžou vám lidé postupně odcházet během procesu, protože jste jim dali špatnou informaci. Abych neplýtval časem, snažím se co nejdříve dostat k „ne”, avšak zároveň doufám, že se můžeme dostat k „ano”.

Většinou se zeptám na nějakou základní věc jako například nejdůležitější faktory pro umístění stránky nebo je požádám, aby mě provedli svým procesem výzkumu klíčových slov. Tímto se mi odfiltruje hodně kandidátů, protože když nedokáží vysvětlit, co dělají, je těžké určit, zda to umí dobře, a mám za to, že budou mít problém přesvědčit ostatní o tom, že jejich práce je důležitá, a přimět je, aby pracovali na realizaci jejich cíle. Způsob, jakým to vysvětlují, je úplně stejně důležitý. Když člověk mluví o svých procesech s nadšením, poznáte to. A když má tento drive i po několika letech zkušeností, pravděpodobně ho to baví a není to pro něj jen práce. Pokud jde tato část dobře, rád pokládám překvapivé otázky typu řekněte mi, co by v tomto nástroji, který jste použil/a, mohli udělat lépe. Reakce na jakoukoli podobnou těžkou otázku ukáže kandidátovy schopnosti kritického myšlení pod tlakem. V budoucnu se totiž dostane do situací, kdy bude muset řešit problémy a rozhodovat se okamžitě během krátkého telefonického hovoru.

Paddy Moogan
Paddy Moogan

Jako první uchazeče požádáme, aby vyplnili formulář, který se jich ptá na několik otázek týkajících se pozice, o kterou se ucházejí, ale také na nějakou neobvyklou a náhodnou otázku. To nám poskytuje mnohem lepší představu o jejich osobnosti a vhodnosti pro danou pozici než samotné CV. Zcela běžně se nám stává, že někoho přijmeme, aniž bychom viděli jeho životopis! Ne všichni uchazeči, kteří velmi detailní formulář vyplní, se dostanou k pohovoru. Ta laťka je nastavena velmi vysoko záměrně, protože tak můžeme strávit více času pohovory se silnými kandidáty. Při pohovoru se pak zaměřujeme na dovednosti v rámci samotné pozice, ale především také na přístup a ochotu vystoupit ze své komfortní zóny a velmi rychle se učit. Některé z našich nejlepších zaměstnanců jsme přijali, přestože měli velmi malé či žádné zkušenosti s digitálním marketingem. Viděli jsme ale, že tu práci opravdu chtějí a jsou ochotní se rychle učit.

Abychom se SEO konzultantům skutečně dostali pod kůži, dáváme svým pohovorům zcela nový rozměr. Nejprve proletíme obvyklé otázky a odpovědi, kde nás buď přesvědčí, nebo ne. Poté se však zpravidla zaměřujeme na oblast, která se ne vždy objeví v životopise a náboroví manažeři ji často přehlížejí, nicméně jedná se o skvělý ukazatel – postranní projekty či bokovky. Pokud někdo pracuje na projektech mimo svou základní pracovní dobu, ukazuje to jeho samovzdělávací cestu. Právě tento ukazatel může podpořit to nepopsatelné něco uvnitř vás, co vám říká, že tento kandidát je ten pravý.

Postranní projekty nabízí SEO konzultantům příležitost ukázat svůj drive, inovativnost, oddanost a kreativitu, nemluvě o zlepšení jejich dovedností a zkušeností. Ať už je řeč o používání nových nástrojů či aplikování nových poznatků do své práce, tento druh seberozvoje je to, co by měli náboroví manažeři hledat.

Ross Tavendale
Ross Tavendale

Když víme, že daný člověk je na papíře skvělým kandidátem, který danou práci zvládne, musíme se přesvědčit, že má dostatečné sociální dovednosti na to, aby mohl mluvit s klienty ve společenském prostředí a fungovat v souladu s našimi firemními hodnotami kolegiálnosti a pokory v týmu. Takové kandidáty proto vezmeme do hipsterské kavárny a prostě se s nimi bavíme o životě, přičemž se snažíme zcela vyhnout konverzacím týkajících se práce. Chceme slyšet, jaké co dělali o posledních prázdninách, jaké sporty je baví, jaké zvláštní či skvělé koníčky mají atd.

Tento postup praktikujeme proto, že chceme otestovat jejich jemné dovednosti jako komunikace a dochvilnost a také je dostat do jedné místnost s případnými budoucími kolegy, aby si mohli popovídat a poznat se ještě předtím, než učiníme konečné rozhodnutí. Tým lidí, jehož součástí by se kandidát případně stal, má takto možnost promluvit do procesu utváření svého vlastního týmu. To jim poskytuje rozhodovací pravomoc, která posílí jejich angažovanost ve fungování firmy, a také hlas ve všech fázích náborového procesu.

U nás v UpBuild si často opakujeme jedno oblíbené rčení, které říká, že každý může dělat SEO dva roky. Když chcete dělat SEO dlouhodobě, musíte se vyrovnat se skutečností, že mnoho z taktik, které se na začátku naučíte, s postupem času přestanou fungovat nebo se výrazně změní. Buď to milujete, nebo kvůli tomu vyhoříte. Otázkou číslo 1 při hledání SEO konzultantů pro mě tedy je: Učí se rád/a? Věnuje každý den nějaký čas sledování současných trendů v oboru? Chce zkoušet nové věci? Když narazí na něco, s čím ještě nemá zkušenost, projevuje nadšení z toho, že to může zkoumat a učit se o tom? Stát se konečně dobrým SEO konzultantem, jen abyste se to následně museli celé naučit znovu, může být velmi zdrcující a frustrující, takže dalším aspektem, který je pro mě u kandidáta důležitý, je, aby nebyl příliš egoistický ohledně svých znalostí a ochota přiznat, že něco neví a požádat o pomoc. Já to dělám pořád! Mou obecnou filozofií je, že můžu někoho naučit být lepším SEO konzultantem, avšak lásku k učení nikoho naučit nedokážu.

Beau Pedraza
Beau Pedraza

Já osobně se vždy zeptám, jaký aspekt SEO je jejich slabou stránkou. Tuto otázku jsem vždy pokládal s účelem určit buď do čeho jsou kandidáti zapálení, nebo v čem by se rádi zlepšili, kdyby dostali příležitost. Tento postup se mi osvědčil, když jsem musel hledat SEO konzultanty na vyschlém trhu. Našel jsem skvělé tvůrce obsahu, kteří se chtěli naučit více o technické stránce internetu a podceňovali svou tehdejší úroveň dovedností.

Oddělení zrna od plev: SEO audit

Mnoho firem za účelem oddělení zrna od plev kandidáty požádá, aby provedli SEO audit. Některé za to nabídnou finanční ohodnocení, některé nikoli – považují to za nezbytnou investici, kterou musí kandidát poskytnout. Doporučuje se, aby rozsah tohoto auditu byl omezen pouze na jeden vybraný aspekt SEO, jako jsou například technické základy, obsah či autorita a důvěryhodnost, v závislosti na tom, co od daného kandidáta očekáváte. Díky tomu se na vybraný aspekt můžete skutečně zblízka zaměřit.

Nechat kandidáty provést SEO audit slouží ke dvěma účelům:

  1. Získáte představu o sadě jejich dovedností a způsobu přemýšlení.
  2. Zjistíte, jak moc o vámi nabízenou pozici stojí. Provedení auditu totiž vyžaduje značnou investici, obzvláště, když není finančně ohodnocen, a některé firmy si toho velmi cení.

Nenabídnutí finančního ohodnocení má však i své nevýhody: můžete přijít o skvělého kandidáta, který není ochotný provést audit bez ohodnocení. Rozhodnutí je však v konečném důsledku na vás. Vy totiž víte nejlépe, jaký postup je pro vaši firmu nejlepší.

Rovněž mějte na paměti, že u jejich práce na auditu nebudete přítomní. Nikdy nevíte, zda na tom nepracovali celý den a noc, přestože jste očekávali, že to zabere nanejvýš dvě hodiny. Nebo si na to také mohli najmout někoho jiného.

Nebuďte SEO auditem zbytečně posedlí. Považujte ho jednoduše za milník, kterého je třeba dosáhnout pro postup do druhého kola.

Paddy Moogan
Paddy Moogan

U většiny pozic připravíme nějaký úkol předem, což znamená, že kandidát nám během pohovoru musí odprezentovat svou odpověď. Jedná se zpravidla o reálný problém klienta, na kterém jsme v minulosti pracovali, díky čemuž můžeme kandidáty porovnat se svým vlastním týmem a vidět, zda dosahují stejné kvality. Získáme tak rovněž představu o jejich sadě dovedností a schopnosti vysvětlit své myšlenky a odpovídat na otázky.

Dale Davies
Dale Davies

V rámci přijímacího procesu u lidí rád testuji schopnost provádět audit a výzkum. Většinou si náhodně vyberou nějaký malý web na internetu a požádám je, aby mi na něj zhotovili report, přičemž jim za jejich čas zaplatím. Reporty kandidátů pak mohu porovnat mezi sebou a rychle zjistit, jakou sadu dovedností mají, a také zhodnotit jejich postup při tvorbě reportu, jazykové schopnosti apod. To vše jsou nezbytné dovednosti jak pro komunikaci s klienty, tak pro interní komunikaci. Viděl jsem již mnoho auditů a každý z nich mi o daném kandidátovi něco řekl. Dostal jsem PDF odpad z nástrojů pro SEO audit třetích stran, základní copy/paste dokumenty ve Wordu, ale také dobře vyroben PDF či PPT prezentace. Neuspořádaný a chaotický audit mi říká, co od kandidáta mohu očekávat v budoucnu, stejně jako když přijde na pohovor neupravený.

Osvědčené postupy pro vedení pohovorů

Obecné nejlepší postupy pro vedení pohovorů platí také pro pohovory s kandidáty na SEO pozice.

Celou pointou pohovorů s lidmi je poznat je. Zjistit, jakým způsobem uvažují, a zhodnotit jejich schopnosti a zkušenosti. K tomuto cíli musí směřovat všechny vaše otázky, k čemuž vám pomůže tzv. metoda STAR.

Zkratka STAR představuje anglická slova situation (situace), task (úkol), action (činnost) a result (výsledek):

  • Situation: získání jasného obrazu konkrétní situace.
  • Task: porozumění tomu, jaké činnosti byly v této situaci vykonávány.
  • Action: detailní pochopení toho, jakým způsobem byly tyto činnosti vykonávány
  • Result: porozumění tomu, jaký byl výsledek dané situace a co se díky ní naučili

Strukturování vašich otázek podle metody STAR vám pomůže získat celistvou představu o kandidátech. Ne všechny otázky musí být nutně strukturované podle této metody, avšak vyplatí se ji použít pro získání detailních odpovědí na důležité a komplikované otázky.

Pohovorové otázky pro SEO

Nyní pojďme k pohovorovým otázkám. Na jednu z otázek aplikujeme metodu STAR, abyste mohli lépe porozumět tomu, jak tuto metodu použít v praxi. Pro každou otázku uvedeme příklad žádoucí odpovědi.

Poznávání kandidáta s důrazem na jemné dovednosti:

Posouzení kandidátových dovedností v oblasti obsahu/relevance:

Posouzení kandidátových technických dovedností (otázky na technické SEO):

Posouzení kandidátových dovedností v oblasti linkbuildingu:

Posouzení kandidátovy schopnosti přemýšlet o procesech a reportingu:

Posouzení kandidátovy schopnosti přemýšlet v širších souvislostech:

John Doherty
John Doherty

Při hledání in-house SEO konzultanta se zaměřuji především na dvě oblasti, při hledání SEO konzultanta v agentuře je jich pak o něco více. Při hledání in-house konzultanta se ptám na hluboké otázky o jejich zkušenostech založené na problémech, které jsme již identifikovali. Zeptám se jich, jak by je řešili, ale zajímá mě především jejich myšlenkový proces a způsob přemýšlení o řešení daného problému. U in-house konzultantů je rovněž důležité, zda již dříve pracovali ve firmě se stejným business modelem, jako je ten váš. Díky tomuto srozumění se s vaším business modelem přinesou vaší firmě rychleji kýženou hodnotu a budou vědět, jak odvádět vynikající práci a přicházet na nové objevy, čímž pro vás budou mít ten největší možný přínos.

V případě, že konzultanta hledá agentura na pozici vyšší úrovně, se ptám na otázky týkající se SEO různých typů stránek, se kterými daná agentura spolupracuje nejvíce. Žádný SEO konzultant samozřejmě nemůže rozumět všem nuancím všech různých typů SEO (zprávy, podnikání, lokální atd.), nicméně měli by rozumět alespoň některým z nich a být schopni mluvit o strategiích ohledně technické stránky, obsahu, výzkumu klíčových slov a linkbuildingu. Také se ptám na období, kdy současně pracovali na různých projektech. Účelem této otázky je zjistit, jak budou zvládat situace, kdy mají více klientů najednou a musí si při práci určovat priority.

Při pohovorech s kandidáty na pozici vyžadující vyšší úroveň zkušeností zpravidla začnu otázkou: „Kdybyste vám někdo zadal provést SEO audit nějakého webu, jaký by byl váš postup?” Při odpovědích se soustředím na aspekty, které kandidát považuje za ukazatele toho, že má daný web v oblasti SEO problémy. Pokud je jeho odpovědí něco jako „Zadám to do [nástroj X] a uvidím, co mi to řekne,” nejspíš není vhodným kandidátem pro vyšší pozice.

Naopak hledám někoho, kdo ví, jak tyto informace získané z různých SEO nástrojů využít pro rozpoznání a napravení větších problémů. Můžete například říct „zde je seznam URL adres na vašem webu, které vrací 404, a přesměrujte je sem,” avšak když řeknete „zde máte problém, který všechny ty 404 způsobuje, a návod, jak to napravit, aby se to již nedělo,” přidáte tomu zcela novou úroveň. To samé platí také pro výzkum klíčových slov a optimalizaci obsahu. Je jednoduché říci „Najděte klíčová slova s nejvyšším objemem a přidejte je do title, h1 a obsahu,” nicméně pokud chcete zjistit, co uživatelé skutečně hledají, když zadávají dané klíčové slovo, a jak nejlépe zajistit, aby to dostali, musíte více do hloubky rozumět tomu, jak jsou témata propojená a jak provádět výzkum.

Ross Tavendale
Ross Tavendale

Prvním krokem při určování, zda je pro nás někdo správnou volbou, je tzv. Lemon Test. Jedná se o telefonický pohovor, jehož cílem je určit, zda daný člověk splňuje základní kompetenční požadavky. Otázky jsou záměrně jednoduché a mají skutečně samozřejmé odpovědi. V případě kandidáta v oboru SEO bychom se tedy zeptali: „Jak zabráníte Googlu v indexování stránky?” Je překvapivé, jak rychle lze pomocí této metody vytřídit seznam lidí pouze na schopné konzultanty.

Dalším krokem je test stresu. Při tomto živém testu musí kandidát vyřešit 8hodinový úkol za 15 minut. Zde je účelem zjistit, jak kandidát pracuje pod tlakem. Během tohoto testu se ve skutečnosti zaměřujeme pouze na metodologii a způsob přemýšlení, výsledný produkt nás nezajímá. U kandidátů na pozici technického SEO konzultanta si vybereme nějaký obrovský globální web a požádáme je, aby u něj provedli audit a dodali nám: matici priorit/snadnosti implementace u každé z oprav, důvody, proč jsou důležité, a způsob, jak by o nich přesvědčili vývojářský tým. 80 % kandidátů se v tom plácá a nedokáže to splnit. Zbylých 20 % test splní a jsou schopni nás jasně provést jejich myšlenkovými pochody a metodologií. Tyto lidi pak chceme přijmout.

1. Na jaký úspěch v SEO jste nejvíce pyšný/á (aplikována metoda STAR)

Kandidát zmíní nějakou událost, na kterou je velmi pyšný. Po této otázce můžete navázat další, kdy se zeptáte na rozsah projektů, na kterých pracoval, a s jakým typem klientů nejraději spolupracuje (malé a střední/velké podniky). Tato otázka rovněž představuje skvělou příležitost pro uplatnění metody STAR.

  • Situation: Proč jste nejvíce pyšný/á právě na tento úspěch a jaká byla vaše role?
  • Task: Jaké úkoly jste vykonával/a?
  • Action: Jakým způsobem jste tyto úkoly vykonával/a, pomocí jakých metod a nástrojů, proč jste použili/nepoužili nástroj X a byla to týmová spolupráce?
  • Result: Jaký byl konečný výsledek? Jako nejcennější znalost jste si z toho odnesl/a?

2. Jakou část SEO máte nejradši?

Odpověď na tuto otázku vám poskytne představu o tom, jaká oblast SEO kandidáta nejvíce zajímá. Nejsou zde žádné správné či špatné odpovědi: cílem je zjistit, kde se nachází kandidátovo srdce (a odbornost).

SEO se skládá ze tří základních pilířů:

  1. Technologie: technický základ webových stránek, který ovlivňuje crawlování a indexaci.
  2. Relevance: meta informace a obsah, který vyhledávačům vysvětluje, o čem vaše webové stránky jsou.
  3. Autorita: odkazy na vaše webové stránky, které určují vaši autoritu a důvěryhodnost.

K tomuto tématu doporučujeme přečíst: The Three Pillars of SEO od Barryho Adamse.

3. Jaký máte názor na black hat SEO?

Toto je vždy zajímavá otázka. Někteří kandidáti označí konzultanty, kteří black hat SEO praktikují, za barbary, jiní je zase budou mít za SEO bohy. Poté je zde však ta nejzajímavější (a také nejvíce žádoucí) odpověď:

„Udržuji si přehled o tom, co black hat SEO konzultantům funguje. Protože s vyhledávači hrají vysoce riskantní hru na kočku a myš, jsou často velmi inovativní, takže sledovat, co jim funguje a co ne, může být velmi přínosné.”

Příklad: Slyšeli jsme o black hat SEO konzultantovi, který používal negativní SEO. Na web konkurence na krátkou chvíli použil útok DDOS, aby jeho webový server vracel chybu 5XX, a v ten samý moment se pokusil přimět Google ke crawlování některých jeho stránek. Když Google několikrát narazí na chybu serveru 5XX, může dojít k deindexaci daných stránek.

Ačkoli jsou tyto praktiky velmi sporné a nikdy bychom vám je nedoporučili, poskytují vám představu o tom, jak tito konzultanti přemýšlí a jak jsou v tomto prostředí s vysokými riziky i odměnami ochotní vsadit na to, jak Google zachází s chybami 5XX. Velmi přínosné.

4. Jak zajistíte, že vaše doporučení budou realizována?

Účelem této otázky je otestovat kandidátovu schopnost přesvědčit lidi. Pro zajištění realizace svých doporučení musí být schopni přesvědčit lidi napříč všemi pozicemi v organizaci. Vždy se najde někdo, kdo s vámi při SEO auditu bude tvrdohlavě nesouhlasit, a je jen na kandidátovi, aby zajistili, že jeho doporučení nezůstanou ležet v šuplíku.

Zde jsou obzvláště nutné navazující otázky:

Jak přesvědčíte vedení?

Zde chcete, aby kandidát mluvil o obchodních případech a projekcích růstu a příjmů. Vedení nezajímají technické detaily. Chtějí znát jen potenciální přínosy (a rizika), aby mohli učinit rozhodnutí.

A jak přesvědčíte vývojáře?

Vývojáři jsou pravý opak manažerů: potřebují slyšet detaily. Vaše kroky k jejich přesvědčení mohou zahrnovat například zaslání případových studií, testů, které jste provedli, či články od uznávaných kapacit v oboru. Respekt vývojářů si získáte tím, že se s nimi budete bavit na jejich úrovni (nebo je uplatíte koblihami).

To bylo tedy několik příkladů informací, které by kandidáti měli zmínit.

K tomuto tématu doporučujeme přečíst: How to Ensure Your SEO Plan Is Put Into Action.

5. Jak přistupujete k výzkumu klíčových slov?

V tomto případě chcete, aby kandidát zmínil svůj dobře strukturovaný pracovní postup pro výzkum klíčových slov, jako je například následující:

  1. Provést brainstorming a požádat zainteresované strany o vstupní data
  2. Sepsat seznam klíčových slov, pro která jsme již nacházeni
  3. Sepsat seznam klíčových slov, pro která ještě nejsme nacházeni
  4. Spojit tyto seznamy do jednoho
  5. Získat informace o atraktivitě klíčových slov
  6. Rozšířit seznam o long tail klíčová slova
  7. Zorganizovat a obohatit konečnou sadu klíčových slov

Vhodné návazné otázky:

  • Jak získáte přesná data ohledně objemu vyhledávání klíčových slov?
    Odpověď: provozováním kampaní v Google AdWords, používáním nástrojů jako Ahrefs, které stanovují objem vyhledávání jednotlivých klíčových slov na základě clickstream dat.
  • Jak poznáme dobré klíčové slovo?
    Odpověď: musí pro nás mít obchodní hodnotu.
  • Pro kolik klíčových slov můžete optimalizovat stránku?
    Odpověď: potenciálně tisíce, především u dlouhých článků.

K tomuto tématu doporučujeme přečíst: Hledání klíčových slov: základní příručka.

6. Jak vypadá skvěle optimalizovaná stránka?

Zde chcete, aby kandidát řekl, že skvěle optimalizovaná stránka pro SEO by měla odpovědět na návštěvníkovu otázku. Toto pravidlo lze rozdělit na několik dílčích částí:

  1. Stránka by měla zodpovědět návštěvníkův dotaz co nejrychleji, například pomocí principu obrácené pyramidy.
  2. Stránka by měla být dobře strukturovaná s jasnými nadpisy a úhledně oddělenými odstavci.
  3. Obsah stránky by měl být psán pro návštěvníky, nikoli pro vyhledávače. Klíčová slova používejte přirozeně. Doporučujeme používat klíčová slova v jednotném i množném čísle a také jejich synonyma.

7. Výrazně zaostáváte za konkurencí, co se obsahu týče. Jak tuto ztrátu doženete?

U této otázky chcete, aby kandidát umínil provedení analýzy obsahových nedostatků. Tuto analýzu lze provést buď manuálně, nebo s pomocí nástrojů jako například Ahrefs, a spočívá v porovnávání obsahu stránky a vyhledávacích dotazů, pro které se ve vyhledávačích umísťuje, s jiným webem.

K tomuto tématu doporučujeme přečíst: Content Gap Analysis.

8. Můžete zběžně vysvětlit, jak fungují vyhledávače?

V odpovědi kandidáta by měly zaznít následující procesy:

  • Crawlování: neustálá kontrola nového a aktualizovaného obsahu na internetu.
  • Indexování: zpracovávání a kanonizace dokumentů, a renderování stránek (včetně provádění kódu jako například JavaScript).
  • Řazení: řazení dokumentů pro různé dotazy.

K tomuto tématu doporučujeme přečíst: Crawlování a indexování webových stránek: užitečný SEO průvodce.

9. Jaká jsou rizika crawlovacích pastí? A jak je lze opravit?

Zde chcete, aby kandidát zmínil, že vyhledávače budou na crawlovací pasti plýtvat svým crawl budgetem, a nebudou ho tak moci věnovat relevantním částem webu, které se musí dobře umístit.

S crawlovacími pastmi se lze vypořádat tak, že části webu, ve kterých se nacházejí, nebudete ukazovat vyhledávačům, a především tím, že se budete snažit, aby váš web žádné pasti neobsahoval, protože k technické nehodě může dojít vždy.

Pro boj s crawlovacími pastmi můžete použít následující metody. Mějte na paměti, že v závislosti na typu crawlovací pasti může být nutné aplikovat více metod najednou:

  • Implementujte direktivu robots noindex, čímž dáte vyhledávačům vědět, že nechcete, aby stránky s pastí byly indexovány.
  • Pomocí souboru robots.txt dejte vyhledávačům instrukci nevstupovat na dané URL adresy. Pokud to z nějakého důvodu není možné, použijte pro udělené této instrukce nastavení parametrů URL v Google Search Console a Bing Webmaster Tools.
  • Dále pokud jsou tyto URL adresy zavedeny prostřednictvím odkazů, přidejte k nim atribut rel="nofollow". Vyhledávače tyto odkazy díky tomu nebudou sledovat.
  • Odstraňte smyčky přesměrování.
  • Opravte nefunkční odkazy a odstraňte odkazy na sekce webu, na které vůbec nemělo být odkazováno.

10. Jak zabráníte vyhledávačům v crawlování jistých URL adres?

Zde by měl kandidát uvést následující metody:

  • Soubor robots.txt, který tyto URL adresy zakazuje.
  • Nastavení parametrů URL v nástrojích jako Google Search Console a Bing Webmaster Tools.
  • Atribut odkazu nofollow
  • HTTP autentizace

Když zmíní, že atribut nofollow má nevýhodu v tom, že je založený na odkazech, dostane bonusové body. Pokud totiž na stránku odkazuje nějaký jiný odkaz bez atributu nofollow, vyhledávače ji budou rovněž crawlovat. A s použitím atributu nofollow musíte být opatrní také proto, že zabraňují zvyšování autority. Toto je ve skutečnosti SEO chyba, o které mluvíme také ve článku Devastating SEO fails from the front lines.

K tomuto tématu doporučujeme přečíst: Crawlování a indexování webových stránek: užitečný SEO průvodce.

A co testovací prostředí?

Kandidát by měl zmínit následující metody:

  • HTTP autentizace — tato metoda je nejvhodnější, protože crawleři se přes HTTP autentizaci nikdy nedostanou.
  • Soubor robots.txt — tato metoda představuje užitečnou druhou linii obrany pro případ, že HTTP autentizace z nějakého důvodu selže.

Pokud kandidát zmíní přidání direktivy robots noindex do všech dokumentů (stránek i PDF) v testovacím prostředí, získá bonusové body.

K tomuto tématu doporučujeme přečíst: How to keep your staging or development site out of the index od Patricka Stoxe.

11. Jak odstraníte nechtěně indexované stránky z indexu Googlu?

Zde od kandidáta chcete slyšet následující metody:

  • Odstranit dané stránky a ujistit se, že vrací http status 404 nebo 410.
  • Přidání direktivy robots noindex a nechat Google dané stránky znovu crawlovat.
  • Odstranit dané stránky v nástrojích jako Google Search Console či Bing Webmaster Tools.

A co PDF soubory?

Zde chcete, aby kandidát zmínil HTTP hlavičku X‑Robots‑Tag, protože PDF soubory nemají zdroj v HTML.

Pokud ví, že ji podporují pouze vyhledávače Google, Bing a Yahoo, získá bonusové body.

K tomuto tématu doporučujeme přečíst: HTTP hlavička X-Robots-Tag a také dokumentaci Googlu.

Jak zajistíte, aby vyhledávače tyto stránky v budoucnu neindexovaly?

Zde chcete, aby kandidát zmínil následující metody:

  • Pokud dané stránky nenesou žádnou hodnotu: zavedení direktiv robots noindex
  • Pokud nesou hodnotu: Kanonický odkaz.

12. Jak optimalizujete obrázek?

Zde by kandidát měl uvést následující metody:

  • Název souboru obrázku
  • Kontext: obsah okolo obrázku a věci jako název stránky
  • Atribut alt
  • Atribut title
  • Získání externích odkazů
  • Doručování obrázků prostřednictvím sítě CDN pro urychlení nahrávání
  • Komprese obrázků

Bonusové body, pokud zmíní kanonizaci ostatních obrázků na ten, který optimalizujete.

K tomuto tématu doporučujeme přečíst: 14 Important Image SEO Tips You Need to Know.

13. Jaký způsob získávání zpětných odkazů z dalších webů je podle vašeho názoru nejlepší?

U této otázky chcete, aby kandidát zmínil následující metody:

  • Vytvářet hodnotný obsah.
  • Mít k dispozici solidní plán propagace obsahu.
  • Aktivně se zapojovat do diskuzí a fór.

V závislosti na svých zkušenostech může kandidát zmínit také praktiky grey hat a black hat SEO. Jedná se tak o dobrou otázku pro zjištění, jaký má přístup k SEO obecně.

K tomuto tématu doporučujeme přečíst: Linkbuilding pro e-shopy: základní příručka.

14. Provádíme-li white hat SEO, musíme se stále obávat penalizací za linkbuilding?

Tato otázka je poměrně záludná, a to hned z několika důvodů. Právě tyto důvody však chcete od kandidáta slyšet, protože jsou zásadní pro pochopení toho, jak systém penalizací Googlu funguje:

  • Budování zpětných odkazů, které zlepšují vaše umístění, může být samo o sobě penalizováno. Google v zásadě říká: vytvářejte skvělý obsah s přidanou hodnotou a zpětné odkazy získáte organicky. Z toho důvodu můžete být penalizování i za pouhé kontaktování jiného člověka s žádostí o zpětný odkaz (ačkoli je to nepravděpodobné).
  • Od vydání algoritmu Penguin 4.0 v roce 2016 Google špatným zpětným odkazům již spíše nevěnuje pozornost, než aby je penalizoval. Od zmíněné aktualizace již špatné zpětné odkazy nemají takřka žádný význam. Nepoškozují vaše SEO ani autoritu domény. Stále však můžete dostat algoritmickou penalizaci, byť k tomu dochází velmi vzácně. Nyní již bývají penalizace udělovány především ručně.

15. Google vám udělil penalizaci za nevyhovující zpětný odkaz. Jak se s tím vypořádáte?

Zde chcete, aby kandidát zmínil především následující kroky:

  • Identifikovat špatné zpětné odkazy pomocí auditu odkazů, distancovat se od nich a následně požádat o jejich odstranění.
  • Samotné distancování se od špatných odkazů ke zrušení penalizace nestačí. Musíte udělat vše, co je ve vašich silách, pro odstranění daných odkazů. Odstranění se však ne vždy podaří zajistit, nicméně je nutné alespoň prokázat snahu.

Na tuto otázku můžete navázat následovně:

  • „Musel/a jste se někdy vypořádat s penalizací za špatný odkaz?” Pokud odpoví ano, použijte metodu STAR!
  • „Jaké jsou potenciální nevýhody distancování se?” Zde chcete slyšet, že když se distancujete, vzdáváte se odkazů, které ve skutečnosti pomáhají vašemu webu. I odkazy, které vypadají velmi špatně, pro vás mohou mít přínos, protože Google občas funguje záhadným způsobem.

16. Vaše pozice ve vyhledávačích se zhoršila. Jak určíte, kde je problém?

Tato otázka ukazuje, zda kandidát zná všechny možné důvody, proč se může pozice ve vyhledávačích zhoršit, a zda je dokáže seřadit podle priority. Kandidát by měl postupně vyloučit možné příčiny od těch nejdůležitějších až po ty méně důležité.

Jednotlivé kroky, které by kandidát měl zmínit, najdete v našem článku 10 kroků, jak rozpoznat (a napravit) příčinu poklesu pozice na Googlu.

17. Jak vypadá vaše SEO rutina? Co všechno kontrolujete, jakým způsobem a jak často?

Kandidát by měl mít jasnou představu o tom, proč svou rutinu provádí právě takto: neměla by být založena na tom, že „takto jsem to prostě dělal vždycky”. Odpovědi, které chcete slyšet:

  • Rozlišování auditů webových stránek podle tří pilířů SEO: technický základ, obsah/relevance a autorita.
  • Důvody, proč se rozhodli pro jistou frekvenci kontrol a proč si zvolili jisté nástroje.
  • Nastavení upozornění pro vážné SEO problémy a zhoršení pozic.
  • Sledování změn.

K tomuto tématu doporučujeme přečíst: Kontinuální SEO proces.

18. Na jaká KPI se zaměříte při reportingu, když chcete ukázat zlepšení SEO?

Zde chcete, aby kandidát zmínil následující ukazatele:

  • Příjmy + ROI A Konverze — kolem těchto ukazatelů se to v konečném důsledku celé točí, takže pokud je nezmíní, je to pro vás varovné znamení.
  • Návštěvnost: relace a chování návštěvníků
  • Pozice ve vyhledávačích
  • Provozní SEO KPI jako
    • Viditelnost v organických výsledcích vyhledávání
    • Kondice webu
    • Počet zpětných odkazů a odkazujících domén
    • Efektivita crawlování

K tomuto tématu doporučujeme přečíst: KPI pro měření úspěšnosti SEO.

19. Jak podle vás budeme dělat SEO za pět let?

Zde chcete, aby kandidáti alespoň zmínili následující aspekty SEO:

  1. Potřeba hledání odpovědí: lidé budou stále hledat odpovědi. Změní se pouze způsob, jakým je budou hledat, například z textového na hlasové vyhledávání.
  2. Autorita: jakou roli budou stále hrát odkazy (jsou rozsáhle využívání k obelstění vyhledávacích algoritmů) a jakou roli budou hrát sociální média.
  3. Strojové učení: vyhledávače ve svých algoritmech čím dál více využívají strojové učení. Tato technologie bude využívána už jen více a možná přijde den, kdy inženýři pracující ve vyhledávačích budou také zkoumat, co způsobuje dobré umístění stránky, stejně jako to my SEO konzultanti děláme dnes. 🙂
  4. Uživatelská zkušenost (UX): Podstatou celého SEO je odpovídání na otázky uživatelů, a dobré UX je klíčem ke správnému zodpovězení těchto otázek za co nejkratší čas.

20. 80 % vaší návštěvnosti pochází z organického vyhledávání. Znamená to, že jako SEO konzultant odvádíte skvělou práci, či nikoli?

Zde by měl kandidát uvést, že byste neměli sázet vše na jednu kartu. Nakonec jsou to totiž vyhledávače, které určí, kdo se umístí dobře a kdo ne. Jistě, že pokud jste velký brand, který utrácí miliony měsíčně za Google Ads, možná máte nějaký vliv, but obecně platí, že vaše pozice se může zhoršit přes noc. Ať už je to fér či nikoli, stát se to může. A vy musíte být schopni udržet svůj byznys v chodu i v této situaci.

Kandidát by měl vidět širší souvislosti a zmínit další zdroje návštěvnosti jako inzerce ve vyhledávačích (SEA), sociální média (organická či placená) a e-mailový marketing.

21. V jakém případě je přílišné zaměření na SEO nevhodnou strategií pro firmu?

SEO není zázračným řešením pro každou firmu, která chce růst nebo se udržet v provozu, když na to přijde, a kandidáti by to měli vědět.

Zde je několik situací, ve kterých SEO pro firmu zkrátka nepředstavuje schůdnou strategii:

  • Když podnikáte v oboru, který v současné době nemá takřka žádný objem vyhledávání. Pokud se jedná o slibný obor, který bude v budoucnu posilovat, a prostor pro růst prostřednictvím SEO je omezený, je mnohdy lepší svůj čas a peníze věnovat reklamám a článkům na Facebooku.
  • Když má webová stránka, kterou chcete dobře umístit ve vyhledávačích, velmi krátkou životnost. Příklad: organizujete jednorázovou událost a chcete získat návštěvnost. Po události však již daný web nebude využíván. V tom případě se vám více vyplatí placená návštěvnost.
  • Když jste na pokraji bankrotu. Proč? Protože SEO chce čas a zároveň neposkytuje žádnou záruku toho, že se skutečně dobře umístíte. Zbytek peněz je tak lepší využít například na Google Ads.

Shrnutí

Najít a přijmout toho správného SEO konzultanta je poměrně těžké. Využijte tedy těchto 21 otázek k tomu, abyste zjistili, zda právě mluvíte s dalším budoucím SEO géniem, nebo naopak s někým, kdo na papíře vypadá skvěle, ale v praxi toho zas tak moc neumí. Tyto otázky vám pomohou přijmout toho správného člověka, kterého pro danou pozici hledáte.

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků