Role UX v SEO ve zkratce

Skvělý uživatelský zážitek musí splňovat následující podmínky:

  • Poskytovat uživatelům uspokojivou odpověď na jejich otázku.
  • Zvládat to velmi rychle…
  • …a prostřednictvím webu, který lze jednoduše používat na jakémkoli zařízení.

Toho můžete dosáhnout, když:

  1. Porozumíte vyhledávacímu záměru;
  2. Získáte si uživatelův klik;
  3. Zodpovíte návštěvníkův dotaz…
  4. Zatímco se vaše stránky načítají rychle, web je dobře ovladatelný a lze ho použít na jakémkoli zařízení.

Poskytnutím skvělého uživatelského zážitku získáte klíč k srdci uživatelů i vyhledávačů.

Uživatelský zážitek (zkráceně UX) se v posledních letech stal důležitým ranking faktorem Googlu. Z toho důvodu se o UX začíná zajímat také čím dál více SEO specialistů.

Hned v úvodu jsme použili dva pojmy, které bývají často definovány různými způsoby, takže si je nejprve pojďme vymezit:

1) Pojmem “ranking faktor” máme na mysli prvek, který ovlivňuje vaše pozice ve výsledcích vyhledávání.

2) Dobrý “uživatelský zážitek” v kontextu webových stránek musí splňovat následující požadavky:

  • Poskytovat uživatelům uspokojivou odpověď na jejich otázku.
  • Zvládat to velmi rychle…
  • …a prostřednictvím webu, který lze jednoduše používat na jakémkoli zařízení.

Takže: UX hraje v SEO důležitou roli. Jak ale poskytnout skvělý uživatelský zážitek, který zároveň nebude mít negativní vliv na ostatní aspekty výkonu vašeho SEO?

Přesně to si v tomto článku ukážeme!

Poskytněte uživatelům uspokojivou odpověď na jejich otázku

Uživatelé mají otázky a hledají na ně odpovědi.

Uspokojivá odpověď je taková, která jim v tomto hledání značně pomůže, či ho dokonce ukončí, protože jejich otázku zodpoví zcela.

Abyste odpověď, kterou uživatelé hledají, mohli vytvořit, musíte nejprve porozumět jejich vyhledávacímu záměru.

Vyhledávací záměr je to pravé “proč” skrývající se za daným dotazem – proč ho daná osoba pokládá? Jaký problém chce vyřešit? Přijít na to, jaký je záměr vyhledávacích dotazů, je prvním krokem k vytvoření uspokojivé odpovědi. Pokud nezvládnete tento krok, nezvládnete ani vše ostatní: poskytnout skvělý uživatelský zážitek, přivádět organickou návštěvnost a prodávat.

Po určení záměru vyhledávacího dotazu následuje další krok, kterým je vytvořit odpověď ve formě obsahu. Obsah může být zabalen do celé řady forem, nemusí jít pouze o text. Důležitou roli mohou hrát také další typy obsahu jako obrázky, videa, prezentace, podcasty či užitečné nástroje.

Porozumění vyhledávacímu záměru

Abychom mohli vyhledávací záměry klasifikovat, rozdělili jsme je do kategorií podle jednotlivých druhů vyhledávacích dotazů, které již dost možná znáte:

  1. Informativní
  2. Navigační
  3. Obchodní
  4. Transakční

Chceme jen upozornit, že tato kategorizace není všeobjímající a ani za tímto účelem nevznikla. Jejím cílem je především usnadnit vám porozumění vyhledávacím záměrům a způsobům, jakými uživatelé na internetu vyhledávají.

Informativní dotazy

Návštěvníci vyhledávají informativní dotazy, když chtějí zjišťovat nové informace a provádět průzkum.

Tento typ dotazů je typický pro návštěvníky ve fázi “uvědomění si potřeby”, což je první fáze nákupního procesu.

1. Průzkumný záměr

Návštěvníci s průzkumným záměrem se chtějí něco nového dozvědět. Chtějí získat nové informace. To může znamenat, že hledají například jednoduché návodné video vysvětlující jak uvázat kravatu, ale také se mohou chtít ponořit do detailů jisté historické události.

Tento vyhledávací záměr tedy zpravidla vyvolá výsledky v podobě videí či dlouhých článků.

Příklad dotazu: “how to make pancakes

Screenshot zobrazující výsledky vyhledávání pro dotaz “how to make pancakes”.

Článek Good Old Fashioned Pancakes, který se zobrazuje na první pozici, má featured snippet, a získává tak obrovský prostor mezi výsledky.

Proč je tento obsah tak skvělý?

Obsahuje:

  • Detailní recept, který má více než 11 000 recenzí.
  • Video vysvětlující proces přípravy palačinek.
  • Schema markup, který vyhledávačům poskytuje kontext.

2. Záměr získat rychlou odpověď

Návštěvník se chce odpověď dozvědět co nejrychleji. Ve většině případů se jedná o tzv. “zero-click” vyhledávání, což znamená, že návštěvník nalezne odpověď na svůj dotaz přímo na stránce s výsledky, a nemusí se tak prokliknout na žádný web.

Příklad dotazu: “weather new york

Screenshot výsledků vyhledávání pro dotaz “weather new york”.

Příklad obsahu: New York, NY 10 Day Weather

3. Záměr získat zpravodajské informace

Návštěvníci hledají výsledky týkající se aktuálních událostí.

Příklad dotazu: “uber Q2 2019 earnings

Screenshot zobrazující výsledky vyhledávání pro dotaz “uber Q2 2019 earnings”.

Příklad obsahu: Uber’s stock plummets after disappointing Q2 earnings

4. Vizuální záměr

Návštěvníci hledají inspiraci či ukázky.

Příklad dotazu: “decoration boy room

Screenshot zobrazující výsledky vyhledávání pro dotaz “decoration boy room”.

Příklad obsahu: Boys’ Bedroom Decor on Pinterest

Návštěvníci v tomto případě vědí, jakou značku hledají a vyhledávání jim slouží jako prostředek k tomu, aby se k ní dostali.

5. Záměr vyhledat značku

Návštěvníky zajímá konkrétní značka a hledají něco, co s ní přímo souvisí.

Tento typ dotazů je typický pro návštěvníky, kteří jsou v rámci nákupního procesu ve fázi “zájmu”.

Příklad dotazu: “nikola tesla wikipedia

Screenshot zobrazující výsledky vyhledávání pro dotaz “nikola tesla wikipedia”.

Příklad obsahu: Stránka Nikoly Tesly na Wikipedii

6. Záměr vyhledat video

Návštěvníci chtějí vidět výsledky v podobě videí.

Příklad dotazu: “avengers endgame trailer

Screenshot zobrazující výsledky vyhledávání pro dotaz “avengers endgame trailer”.

Příklad obsahu: Marvel Studios’ Avengers: Endgame - Official Trailer

Obchodní dotazy

Návštěvníci vyhledávající obchodní dotazy již vědí, co chtějí, avšak zatím si nejsou jistí, kde to koupí. Tento typ dotazů je typický pro návštěvníky, kteří jsou v rámci nákupního procesu ve fázi “rozhodování”.

7. Obchodní záměr

Návštěvníci porovnávají produkty či služby. Tyto dotazy často obsahují slova jako “recenze” či “nejlepší”.

Příklad dotazu: “best usb-c hub

Screenshot zobrazující výsledky vyhledávání pro dotaz “best usb-c hub”.

Příklad obsahu: The Best (and Worst) USB Type-C Hubs

Transakční dotazy

Návštěvníci vyhledávající transakční dotazy jsou připraveni nakupovat a již také vědí, kde svůj nákup uskuteční.

8. Transakční záměr

Návštěvníci si chtějí něco koupit.

Příklad dotazu: “buy sneakers online”. (Zajímavé je, že pokud do vyhledávače zadáte pouze “buy sneakers”, dostanete lokální výsledky. Google totiž předpokládá, že si tenisky chcete koupit v kamenném obchodě, nikoli online.)

Screenshot zobrazující výsledky vyhledávání pro dotaz “buy sneakers online”.

Příklad obsahu: KicksUSA’s Sneakers category page

9. Lokální záměr

Návštěvníci hledají něco, co přímo souvisí s konkrétní lokalitou, kde následně zpravidla chtějí provést určitý druh transakce.

Příklad dotazu: “pasta restaurant in amsterdam

Screenshot zobrazující výsledky vyhledávání pro dotaz “pasta restaurant in amsterdam”.

Příklad obsahu: Italian Restaurants in Amsterdam

Neznámý záměr

10. Nejednoznačný záměr

Dotazy, které klasifikujeme jako “s nejednoznačným záměrem”, mají buďto nejasný záměr, nebo v sobě snoubí více záměrů.

Příklad dotazů: “object” or “knitting

Výsledky pro dotaz “object” jsou navigační. Google si totiž není jistý, jaké výsledky vám ukázat, a tak vysvětluje jednotlivé významy daného výrazu, což s velkou pravděpodobností vyústí v další, navazující dotaz.

Screenshot zobrazující výsledky vyhledávání pro dotaz “object”.

Výsledky pro dotaz “knitting” obsahují směs místních aktivit, návodných videí s ukázkami pletení a článků vysvětlujících, co to pletení vlastně je.

Screenshot zobrazující výsledky vyhledávání pro dotaz “knitting”.

Dále doporučujeme přečíst

Vliv počtu slov na kvalitu odpovědi

Uspokojivá odpověď může být občas i velmi krátká! Pokud se chcete umístit například ve výsledcích vyhledávání pro dotaz “věk denzela washingtona”, nemusíte psát článek o 3 000 slovech.

Nesnažte se zodpovědět jednoduchou otázku sáhodlouhým článkem. Přesně to totiž znamená nepochopit vyhledávací záměr.

Abychom to shrnuli, pokud chcete dát uživateli uspokojivou odpověď, musíte:

  1. Porozumět vyhledávacímu záměru uživatele.
  2. Vytvořit obsah, který na uživatelovu otázku skutečně odpovídá, a zároveň zvolit typ obsahu, který v daném případě uživateli nejvíce pomůže.
  3. Přizpůsobit délku článku potřebám daného dotazu.

Získejte si uživatelův klik

Nyní již víte, pro které dotazy se chcete umísťovat a vytvořili jste ten nejlepší obsah, který již začíná získávat dobré pozice… získává však také kliknutí od uživatelů? Jsou vaše snippety dostatečně kvalitní a poutavé?

Většina lidí se na tuto fázi již nesoustředí, avšak jedná se rovněž o zásadní předpoklad pro poskytnutí dobrého uživatelského zážitku: získání dobré pozice pro jistý dotaz neznamená nic, pokud lidé neklikají na váš snippet.

Jak tedy zmíněná kliknutí získat?

Pojďme si to ukázat na dotazu “best cbd oil” a následujícího snippetu:

Screenshot zobrazující snippet ve výsledcích vyhledávání pro dotaz “best cbd oil”.
  • Titulek: Titulek by sice měl být kratší, ale obsahuje nejdůležitější klíčová slova hned na začátku a zahrnuje také informace o tom, s čím vám daný olej pomůže: anxiety (úzkost), pain relief (úleva od bolesti) a stress relief (úleva od stresu).
  • URL: Ačkoli by URL adresa nemusela obsahovat část s podadresářem /news/, je stále krátká, takže je to v pořádku.
  • Hvězdičky: Zobrazení hvězdiček u snippetu mu pomáhá vystoupit z řady ostatních konkurenčních snippetů a zároveň mu přidává na důvěryhodnosti.
  • Popis: Daný článek byl nedávno aktualizován, a přestože by jeho popis mohl být o něco kratší, obsahuje přesně to, co hledáme: otestovali stovky olejů a vytvořili pro nás jednoduchý seznam těch nejlepších.

Na tento snippet uživatelé klikají.

Získejte si důvěru uživatele

Lidé již klikají na váš snippet a chodí na váš web. Získali jste si však také jejich důvěru?

Důvěra a důvěryhodnost hraje v dnešní době čím dál důležitější roli, a proto se jim musíme rovněž věnovat.

Především u tzv. YMYL stránek (“Your Money or Your Life”), které se zabývají záležitostmi ovlivňující zdraví, štěstí, bezpečnost či finanční stabilitu uživatele, jsou aspekty důvěry a důvěryhodnosti naprosto klíčové. Poslali byste například svůj přehled příjmů přes nezabezpečené připojení? Nechali byste si dát zdravotní rady od člověka bez jakéhokoli lékařského vzdělání?

Ne, a je to zcela přirozené. Jedná se totiž o citlivá témata.

Abyste byli důvěryhodní a získali si důvěru uživatelů, musíte:

  • Používat zabezpečené připojení (HTTPS).
  • Mít k dispozici recenze a zákaznická hodnocení.
  • Podporovat svá tvrzení věrohodnými zdroji a fakta ve svých článcích si nechávat ověřovat odborníky.

Když například píšete o něčem náhodném jako například o výrůstcích na dásních a nejste lékař, můžete stále napsat skvělý článek, který bude ověřený odborníkem. Toto ověření následně ukažte také svým návštěvníkům. Ukážete jim tak, že tvorbu obsahu myslíte vážně a chcete být tím nejlepším zdrojem informací.

Zde je příklad článku, kde je toto ověření provedeno dobře:

Screenshot článku zaměřeného na oblast zdraví, který byl ověřen profesionálním lékařem.

Dále doporučujeme přečíst

Odpovězte na otázku uživatelů rychle

Nikdo nemá rád čekání, což platí také pro návštěvníky vašeho webu.

Podle informací Googlu opustí 53 % návštěvníků na mobilních zařízeních jakoukoli stránku, která se načítá déle než tři sekundy. Zajistěte proto, abyste svým návštěvníkům odpověděli na otázky rychle.

Detailní popis toho, jak zajistit rychlé načítání stránek, je téma, které si zaslouží svůj vlastní článek, a nebudeme ho zde proto rozvádět. Přesto vám však dáme pár užitečných tipů, se kterými můžete začít:

Pro uživatele je nejdůležitější, jak dlouho trvá, než jsou vaše stránky použitelné. Této době se technickým jazykem říká “Time to Interactive” (TTI).

Pokud chcete, aby se vaše stránky načítaly co nejrychleji, pomohou vám následující osvědčené postupy:

  • Používejte síť pro doručování obsahu (CDN).
  • Používejte caching a kompresi souborů. Minifikujte JavaScript a CSS.
  • Vyvarujte se tzv. render-blocking resources.
  • Používejte lazy-loading u obrázků a načítejte responzivní obrázky.
  • Pracujte chytře s formáty obrázků (zejména WebP a SVG).

Zde je ještě několik nástrojů, které vám s analýzou a optimalizací rychlosti načítání stránek pomohou:

A nezapomínejte provádět také reálné uživatelské testy! Nástroje mají svá omezení a jediné, co se v konečném důsledku počítá, je, zda skvělý uživatelský zážitek skutečně poskytnete svým návštěvníkům.

Dále doporučujeme přečíst

Poskytněte uživatelům web, který lze snadno ovládat na jakémkoli zařízení

Dobrá použitelnost

Uživatelé chtějí weby, které jsou snadno ovladatelné. Míra jednoduchosti ovládání webu se nazývá použitelnost (usability).

Abychom to zjednodušili, dobrou použitelnost získáte splněním následujících požadavků:

  • jasná navigační struktura napříč webem a v rámci jednotlivých stránek;
  • jasná struktura nadpisů;
  • strukturování obsahu dle principu obrácené pyramidy;
  • formátování obsahu pro dobrou čitelnost;
  • nabídnutí dodatků k obsahu pro zvýšení jeho užitečnosti.

Jasná navigační struktura

Abychom si demonstrovali, co si pod pojmem “jasná navigační strukura” představujeme, pojďme se podívat na několik příkladů:

Internetový obchod REI, který prodává outdoorové vybavení, odvedl při tvorbě navigační struktury skvělou práci, protože je velmi jasná a přehledná. Hlavní navigace je organizovaná podle cílů návštěvníků e-shopu: camping & pěší turistika, horolezectví, cyklistika atd. A v rámci jednotlivých cílů pak uživatelé vidí, co k jejich dosažení potřebují – může jít o batoh, stan či spacák.

Screenshot hlavního navigačního menu e-shopu REI.

U dlouhých článků můžete využít rovněž in-page navigaci, čímž uživatelům umožníte rovnou přejít k sekci, která je zajímá, a přeskočit ostatní nerelevantní sekce.

Jako příklad můžeme uvést navigaci v našem detailním průvodci soubory robots.txt:

Screenshot zobrazující správné využití tabulky s obsahem článku.

Jasná struktura nadpisů

Účelem nadpisů je dát webu hierarchii a zajistit jeho přehlednost.. Správné používání nadpisů pomáhá jednak uživatelům rychle se zorientovat na stránce, a jednak také vyhledávačům, kteří díky nim mohou lépe porozumět obsahu stránky.

V následujícím příkladu můžete vidět náš článek o využívání přesměrování. Nadpisy v tomto článku pomáhají nejen uživatelům, ale také vyhledávačům.

Screenshot zobrazující správné využití nadpisů.

Dále doporučujeme přečíst

Strukturování obsahu dle principu obrácené pyramidy

Způsob, jakým strukturujete obsah, má obrovský vliv na použitelnost stránky. Představte si, že byste odpověď na uživatelův dotaz schovali až na konec článku o 3 000 slovech! Daná stránka je pak takřka nepoužitelná, což znamená také špatný uživatelský zážitek.

Při strukturování obsahu proto využívejte princip [obrácené pyramidy](https://en.wikipedia.org/wiki/Inverted_pyramid_(journalism), který je známý především mezi novináři. Dle tohoto principu umístíte ty nejdůležitější informace hned na začátek svého obsahu.

Formátování obsahu pro dobrou čitelnost

Usnadněte svým návštěvníkům čitelnost obsahu například pomocí využívání volného prostoru a seznamů, a naopak se vyvarujte sáhodlouhým odstavcům nepřetržitého textu.

Způsob využívání volného prostoru se nám (kromě jiného) velmi líbí u Glena z detailed.com. Na screenshotu níže můžete vidět, že pro zvýraznění důležitých částí využívá příjemnou světle zelenou barvu.

Screenshot zobrazující dobře naformátovaný a čitelný obsah.

Nabídnutí dodatků k obsahu pro zvýšení jeho užitečnosti

Zkuste se zamyslet nad možnostmi, jak zvýšit užitečnost svých stránek pomocí dodatků k obsahu. Zde je několik příkladů:

Píšete o složitém tématu a myslíte, že by uživatelům k lepšímu a rychlejšímu porozumění mohla pomoci tabulka, diagram či rozhodovací strom? Nechte si tento dodatek vytvořit grafikem a nabídněte ho uživatelům ke stažení.

Screenshot dodatku k obsahu článku v Akademii ContentKingu.

Co když uživatele váš obsah zajímá, ale zrovna nemá čas na čtení článku o 5 000 slovech? Nabídněte jim možnost zaslání PDF verze daného článku emailem. Zde je příklad z webu Raynernomics:

Screenshot formuláře pro stažení článku v PDF.

Pokud si lidé čtou váš článek, aby zjistili, kolik peněz si můžou půjčit na hypotéku, může být velmi užitečné přidat na web kalkulačku, aby si mohli spočítat přibližná čísla, a získat tak lepší představu o tom, co mohou očekávat.

Zde se můžete podívat, jak to dělají na webu MoneySaving Expert.com:

Screenshot hypoteční kalkulačky.
Tato kalkulačka výrazně zlepšuje použitelnost stránky.

Nepřehánějte to s reklamami a vyskakovacími okny

Pro mnoho webů je prodej reklamy hlavní složkou byznys modelu… reklamy však ve většině případů návštěvníky pouze vyrušují. Nepřehánějte to s nimi.

Google v sekci section 6.7 své dokumentace Quality Rater Guidelines, několikrát zmiňuje tzv. “rušivé reklamy”. A zmiňuje je z dobrého důvodu, protože takové reklamy kazí uživatelský zážitek návštěvníka.

Zde je příklad stránky, jejíž obsah je doslova pohřben pod nánosem reklam:

Screenshot stránky plné reklam.
Nepřehánějte to s reklamami.

To samé platí také pro vyskakovací okna, která nabízí možnost přihlášení k odběru newsletterů. Weby jsou často naprogramované tak, aby vyskakovací okno zobrazily, jakmile na nich návštěvník stráví nějakou dobu (například 30 sekund). Co se však stane, když si uživatel otevře několik webů zároveň v různých záložkách?

Po otevření záložky se uživateli naskytne podobný pohled:

Screenshot stránky plné vyskakovacích oken a lišt, které vyžadují vaši pozornost.
Nepřehánějte to s vyskakovacími okny

Optimalizace pro mobilní zařízení

Přizpůsobení webu mobilním zařízením je základním předpokladem pro poskytnutí dobrého uživatelského zážitku. Váš web musí být snadno ovladatelný a uživatelé ho musí být schopni použít na jakémkoli zařízení.

Je proto nutné, abyste měli responzivní web, který zvolí optimální velikost písma pro každé zařízení a zajistí, aby šířka obsahu nepřesahovala šířku obrazovky a aby mezi klikatelnými prvky byla dostatečná vzdálenost.

S analýzou optimalizace vašeho webu pro mobilní zařízení vám pomůže nástroj Mobile-Friendliness Test od Googlu.

Shrnutí role UX v SEO

UX hraje v SEO velmi důležitou roli. Pokud chcete v SEO vynikat, musíte mít perfektně zvládnuté UX.

Skvělý uživatelský zážitek musí splňovat následující podmínky:

  1. Poskytovat uživatelům uspokojivou odpověď na jejich otázku.
  2. Zvládat to velmi rychle…
  3. …a prostřednictvím webu, který lze jednoduše používat na jakémkoli zařízení.

Toho můžete dosáhnout, když:

  1. Porozumíte vyhledávacímu záměru
  2. Získáte si uživatelům klik
  3. Zodpovíte návštěvníkův dotaz…
  4. Zatímco se vaše stránky načítají rychle, web je dobře ovladatelný a lze ho použít na jakémkoli zařízení.

Poskytnutím skvělého uživatelského zážitku získáte klíč k srdci uživatelů i vyhledávačů.

ContentKing Academy Content Team
Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven je CCO společnosti ContentKing. To znamená, že se stará o všechno spojené se zákazníky a inbound marketingem. Takže je přesně tam, kde chce být. Baví ho zlepšovat pozice webů ve vyhledávačích a rád mluví o inbound marketingu.

Vojtěch Zach
Vojtěch Zach

Vojtěch se v ContentKingu stará o zákaznickou podporu a lokalizaci. Právě on vám rád odpoví na všechny otázky, když se nás rozhodnete kontaktovat. A protože je vystudovaný překladatel, kromě dělání radosti našim uživatelům ho baví také překonávat výzvy spojené s lokalizací naší aplikace.

Lorena Torsani
Lorena Torsani

Lorena v ContentKingu působí jako specialistka marketingu. Je to kreativní duše, která se vyžívá v přinášení čerstvých nápadů a ve vytváření nevšedních kampaní, prostřednictvím kterých komunikuje s našimi zákazníky.

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků