Jak zacházet s vyřazenými produkty: SEO tipy a strategie

Naposled upraveno: 29. květen 2020
SEO vyřazených produktů ve zkratce

Vyřazené produkty mohou mít obrovský vliv na výkon vašeho SEO i na vaše tržby. Ať už zacházíte s dočasně či trvale vyřazenými produkty, vždy musíte najít rovnováhu mezi:

  1. Crawl budgetem
  2. SEO hodnotou
  3. Uživatelským zážitkem.

V tomto článku najdete SEO tipy, které vám pomohou vyhnout se častým chybám a zacházet s vyřazenými produkty správně.

Všichni víme, že ve světě e-commerce panuje obrovská konkurence. Když něco zkazíte, vaši konkurenti na tom okamžitě vydělají. Buďte proto chytřejší než vaši konkurenti a mějte vše pod kontrolou.

Když přijde řeč na e-commerce SEO, jedním z často opomíjených témat je správa vyřazených produktů. Ať už jde o dočasně vyprodané či trvale vyřazené produkty, jejich produktové stránky mají obrovský vliv na SEO výkon vašeho e-shopu.

Ignorování tohoto vlivu může vést ke ztrátě peněz i zákazníků, a někdy pak také k zoufalství a slzám.

Když však s vyřazenými produkty zacházíte správně, jejich stránky vám mohou dokonce pomoci k lepším pozicím ve výsledcích vyhledávání.

Ilustrace — majitelé e-shopů zacházející se stránkami vyřazených produktů

V tomto článku se dozvíte, jaké jsou osvědčené postupy pro správu stránek vyřazených produktů a jak díky nim neztratit, co jste tvrdou prací tak dlouho budovali, a naopak posílit svou SEO viditelnost.

Co je vyřazený produkt?

Nejprve si definujme, co to vyřazený produkt vlastně je.

Vyřazený produkt je produkt, který je dočasně či trvale nedostupný.

Screenshot – Stránka vyřazeného produktu e-shopu Naked Palette
E-shop Urban Decay vyřadil z prodeje oční stíny Naked Palette v roce 2018. Takto vypadá jejich produktová stránka dnes.

Důvodů, proč je jistý produkt dočasně nedostupný, může být hned několik: nedostatečné zásoby, sezónnost či problémy na straně výrobce.

Trvalé vyřazení produktu pak zpravidla znamená, že daný produkt byl nahrazen novou verzí, ukázal se jako neúspěšný nebo ho výrobce přestal vyrábět.

Osvědčené postupy pro zacházení s vyřazenými produkty

Volba nejvhodnější strategie pro dosažení co nejlepších SEO výsledků stránek vyřazených produktů závisí na tom, zda dané produkty budou opět dostupné či nikoli.

Dočasně vyřazený produkt vyžaduje jiný přístup než produkt, který již zkrátka není. Pojďme si tedy tyto dva typy rozebrat zvlášť.

Jak zacházet s dočasně vyřazenými produkty

Pokud očekáváte, že jistý produkt bude za nějaký čas opět dostupný, měli byste se snažit zachovat SEO hodnotu jeho stránky a připravit návštěvníky e-shopu na jeho návrat. Pokud se jedná o období čtyř až osmi týdnů, postupujte následovně:

  • Stránku produktu neodstraňujte a zajistěte, aby i nadále vracela stavový kód HTTP 200 OK
  • Na obrázek produktu přidejte štítek s nápisem “momentálně nedostupné” či podobnou frází
  • Skryjte cenu produktu a znemožněte jeho přidání do košíku
  • Poskytněte návštěvníkům informaci o tom, kdy bude produkt opět dostupný, nebo jim nabídněte možnost obdržet upozornění, jakmile bude opět na skladě
  • Dočasně odeberte stránku produktu z XML sitemapy a z interního vyhledávání v rámci e-shopu
  • Pozastavte všechny aktivní PPC kampaně, které návštěvníky odkazují na stránku daného produktu
Tip pro profíky

Fráze jako “momentálně nedostupné” či “produkt vyprodán” nepoužívejte v samotném obsahu produktové stránky. Google ji totiž na základě tohoto textu může vyhodnotit jako falešnou chybu 404 (soft 404), což může vést k propadu dané stránky ve výsledcích vyhledávání. Proto je dobré tento typ textu vždy vkládat do obrázků.

V případě, že produkt po uplynutí zmíněných čtyř až osmi týdnů stále není dostupný, ale očekáváte jeho brzké naskladnění, můžete tuto čekací dobu prodloužit dle svých potřeb. Pokud však nemáte ponětí, zda daný produkt bude ještě někdy k dostání, považujte ho za trvale vyřazený.

Jak zacházet s trvale vyřazenými produkty

Pokud s jistotou víte, že určitý produkt již nikdy dostupný nebude, proveďte stejné kroky jako u dočasně vyřazeného produktu, a nadto ještě odstraňte veškeré interní odkazy vedoucí na jeho stránku.

Poté si položte následující dvě otázky, které vám pomohou vyhodnotit SEO hodnotu dané stránky:

  1. Vedou na stránku tohoto produktu odkazy z jiných webů?
  2. Generuje stránka tohoto produktu návštěvnost?

Trvale vyřazené produkty, které nemají SEO hodnotu

Pokud stránka produktu již nemá žádnou SEO hodnotu, můžete ji nastavit tak, aby vracela stavový kód 410, který dá vyhledávačům najevo, že již neexistuje, a zároveň zobrazovala alternativní produkty návštěvníkům. Odstranění produktové stránky tímto způsobem vám ušetří cenný crawl budget a poskytne vyhledávačům dostatek prostoru pro crawlování důležitějších částí webu.

Screenshot stránky vyřazeného produktu Nikon D3400
Když vyřadíte produkt z nabídky, nabídněte návštěvníkům alternativy.
Tip pro profíky

Použitím stavového kódu 410 namísto 404 urychlíte proces deindexace stránky. Rozdíl mezi stavovými kódy 410 a 404 je, že 404 říká “nenalezeno”, zatímco 410 říká “nadobro pryč”. Signál, který vysílá stavový kód 410, je tedy mnohem silnější a jasně uvádí, že jste danou URL adresu odstranili záměrně, a vyhledávače ji tedy odstraní z indexu rychleji.

Trvale vyřazené produkty, které SEO hodnotu mají

Na druhou stranu, odstranění produktové stránky s mnoha zpětnými odkazy a velkou návštěvností pomocí stavového kódu 410 by byla obrovská chyba.

“Recyklujte” URL adresy

V první řadě záleží na druhu URL adresy konkrétní produktové stránky. Pokud ji lze použít i pro jiné produkty, můžete jednoduše upravit obsah a ponechat stránku naživu. Další možností je využít URL adresu vyřazeného produktu jako landing page odkazující na předchozí obsah, nebo jako portfolio relevantních alternativních produktů.

Pokud žádný z výše zmíněných způsobů opětovného využití není možný, ale daná URL adresa má stále SEO hodnotu, nejjednodušším způsobem, jak ji využít, je přesměrovat ji (301) na co nejrelevantnější stránku. To se však snáze řekne, než udělá.

Zabraňte vzniku falešných chyb 404 pomocí přesměrování na relevantní URL

Přesměrování stránek trvale vyřazených produktů na jiné produkty může vést k chybám, kterých je dobré se vyvarovat.

Řekněme například, že jste prodávali černé ponožky, které však z nějakého důvodu zcela a nadobro vymizely z povrchu zemského (nejspíš je všechny sežrala pračka). Tyto ponožky byly na internetu velmi oblíbené, a jejich produktová stránka má proto mnoho zpětných odkazů a velkou návštěvnost. A vy tuto návštěvnost chcete využít k prodeji dalších produktů.

Pomocí přesměrování 301 můžete návštěvníkům navrhnout jiné (větší, menší či teplejší) ponožky, které jsou podobné zmíněným černým ponožkám. Hodnota dané URL adresy tak zůstane zachována a vyřazený produkt vám stále může přinášet užitek.

Co se stane, když přesměrujete na irelevantní stránku?

Pokud výše popsanou metodu využijete k přesměrování na irelevantní produkt, řekněme například šedou mikinu, může se stát, že vyhledávače toto přesměrování vyhodnotí jako falešnou chybu 404, a všechny kýžené SEO výhody tak ztratíte.

To samé platí také pro přesměrování na stránky kategorií, a dokonce i na homepage. Pokud tedy máte tu možnost, vždy přesměrovávejte produkt na produkt a kategorii na kategorii, abyste tomuto nežádoucímu výsledku předešli. Přesměrování na homepage by měla být až ta poslední možnost.

Tři cíle, na které se zaměřit

Při nakládání s vyřazenými produkty byste vždy měli brát v úvahu následující tři cíle:

  1. Úspora crawl budgetu
  2. Zachování hodnoty stránky
  3. Poskytnutí dobrého uživatelského zážitku

Žádný univerzálně platný postup zde však neexistuje, takže si svou strategii uzpůsobte dle toho, které z výše uvedených cílů jsou pro vás nejdůležitější.

Ilustrace — rovnováha mezi UX, crawl budgetem a SEO

Úspora crawl budgetu

Pokud jde o udržení správné vyváženosti mezi crawl budgetem a hodnotou odkazů, doporučujeme monitorovat interní odkazy vedoucí na stránky vracející stavové kódy 404 a 410.

Zachování hodnoty stránky

Nedívejte se však jen na vlastní web. Pravidelně je potřeba kontrolovat také to, zda ostatní weby neodkazují na vaše stránky vracející 4xx chyby, které je následně rovněž nutné přesměrovat.

Poskytnutí dobrého uživatelského zážitku

Při zvažování způsobu, jakým budete se stránkami vyřazených produktů nakládat, je vždy nutné brát v potaz, jak dané řešení budou vnímat návštěvníci vašeho webu. Toto kritérium by zde ve skutečnosti mělo být hlavním určujícím faktorem. Každý web je nakonec jiný, a může tak vyžadovat (trochu) jiný přístup.

A co dělat v situaci, že je po produktu stále vysoká poptávka?

Občas se stane, že jistý produkt zůstane i po trvalém vyřazení z prodeje oblíbený mezi uživateli a poptávka po něm je stále velká. V takovém případě můžete tuto popularitu využít a cílit na lidi, kteří se o daném produktu chtějí dozvědět více.

Jako dobrý příklad zde může sloužit oblíbený kosmetický doplněk Naked Palette od Urban Decay. Tyto oční stíny patřily do základní kosmetické výbavy mnoha žen až do srpna 2018, kdy firma jejich výrobu ukončila.

Tento produkt však na své popularitě neztratil, a jak můžete vidět na grafu z Google Trends, několikrát se dokonce vrátil na původní úroveň:

Screenshot grafu z Google Trends pro vyhledávací dotaz Naked Palette
Poptávka po očních stínech Naked Palette zůstala navzdory ukončení výroby vysoká.

Jinými slovy, obliba některých produktů nekončí jejich vyřazením z prodeje, což můžete využít ve svůj prospěch.

Kromě zobrazení alternativních produktů může stránka vyřazeného produktu sloužit také jako připomínka tohoto legendárního bestselleru a může poskytovat informace zákazníkům. Informativní obsah představuje obrovský přínos pro celkový výkon vašeho SEO.

Závěrečné shrnutí

Při zacházení s vyřazenými produkty je klíčové nalézt rovnováhu mezi úsporou crawl budgetu a zachováním hodnoty stránky a zároveň poskytnout uspokojivé řešení pro návštěvníky vašeho webu.

Žádné univerzálně platné řešení zde neexistuje, jedno je však jisté: jediní lidé, kteří si vaše produkty koupí, jsou návštěvníci vašeho e-shopu. Uspokojivý uživatelský zážitek by proto měl být na prvním místě, protože nic jiného vám peníze nevydělá.

Často kladené otázky o vyřazených produktech

⏹️ Co je vyřazený produkt?

Vyřazený produkt je produkt, který byl dočasně či trvale vyřazen z prodeje.

👩‍💻 Měly by stránky vyřazených produktů zůstat zachovány?

Zachování stránky vyřazeného produktu závisí na tom, zda je daný produkt vyřazen dočasně či trvale a zda má stále hodnotu z pohledu SEO.

📈 Jak zachovat SEO hodnotu produktových stránek?

Produktovou stránku můžete opětovně využít pro zobrazení jiného produktu, portfolia produktů či landing page, nebo ji můžete přesměrovat (301) na vysoce relevantní produktovou stránku.

↩️ Měly by vyřazené produkty být přesměrovány na homepage nebo stránku kategorie?

Ne, přesměrování produktových stránek na homepage může vést ke vzniku falešných chyb 404 (soft 404), což znamená ztrátu SEO hodnoty. Přesměrování by vždy mělo vést na vysoce relevantní segment vašeho e-shopu, například podobný produkt.

ContentKing Academy Content Team
Ondřej Koraba
Ondřej Koraba

Ondřej má v ContentKingu na starosti obsahový marketing. Psaní je jeho denním chlebem, a v zajišťování neustálého přísunu čerstvého obsahu na náš web se tedy přímo vyžívá.

Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven je CCO společnosti ContentKing. To znamená, že se stará o všechno spojené se zákazníky a inbound marketingem. Takže je přesně tam, kde chce být. Baví ho zlepšovat pozice webů ve vyhledávačích a rád mluví o inbound marketingu.

Vojtěch Zach
Vojtěch Zach

Vojtěch se v ContentKingu stará o zákaznickou podporu a lokalizaci. Právě on vám rád odpoví na všechny otázky, když se nás rozhodnete kontaktovat. A protože je vystudovaný překladatel, kromě dělání radosti našim uživatelům ho baví také překonávat výzvy spojené s lokalizací naší aplikace.

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků