Jak využít datovou vědu v SEO

23. březen 2020
JR Oakes

Mnoho procesů, které by v tabulkách zabraly dlouhé hodiny, lze pomocí Pythonu zvládnout za pár minut.

Ahoj, JR! Můžeš nám na začátek říci pár slov o sobě?

Jmenuji se JR Oakes a věnuji se technickému SEO v agentuře Locomotive sídlící poblíž města Raleigh v Severní Karolíně. Na začátku kariéry jsem se živil jako umělec pracující s architektonickým sklem, poté se ze mě stal vývojář a nakonec jsem přešel k SEO. Vyžívám se v řešení problémů a troufnu si tvrdit, že mám jedinečnou schopnost přistupovat k věcem novými a netradičními způsoby.

Neustále čtu, učím se a něco kutím. Povahou jsem skutečný samotář. Nemám rád velké davy lidí a nerad jsem středem pozornosti. SEO komunitu jsem si však přesto během několika posledních let oblíbil, protože jsem se nutil vystupovat ze své komfortní zóny. Společně s několika dalšími skvělými SEO konzultanty z Raleigh organizuji akce Raleigh SEO Meetup a Beer & SEO Meetup.

Letos se pár z nás rozhodlo zorganizovat trochu jinou SEO konferenci s názvem Findability Conference, která je více zaměřená na výzkum toho, co za vyhledáváním na internetu stojí. Tato konference je nyní posunutá na druhou polovinu roku 2020 nebo do doby, než se současná situace ohledně koronaviru trochu vyjasní a budeme vědět, kam směřujeme.

Nedávno jsme spustili také open source web i.codeseo.dev, který ve stylu Wikipedie shromažďuje obsah o technickém SEO a také zdroje informací o kódu a vývoji pro SEO konzultanty.

Nedávno jsi spustil také iniciativu iCodeSEO. Můžeš nám vysvětlit, co tě k tomu přivedlo?

Technické SEO se jako samostatný obor v posledních letech nesmírně vyvíjí. Existuje mnoho pohledů na to, co technické SEO vlastně je, avšak všechny tyto pohledy se postupně vyvíjí do jediné myšlenky, že se jedná o jakékoli SEO, které využívá technologii a vývoj k získání dat a znalostí umožňujících dosažení lepší viditelnosti ve vyhledávačích. (Russ Jones)

Již nějakou dobu mě zajímal prostor, který by sloužil pro konsolidaci veškerých novinek, především z oblasti datové vědy za poslední dobu. Hlavní impuls však přišel, když jsem se snažil vytvořit stránku o technickém SEO na Wikipedii a nemohl jsem najít žádné zdroje, které by se daly považovat za důvěryhodné. Obor SEO je jednoznačně bublina, ze které se do světa široké veřejnosti dostává kromě velkých konferencí Googlu jen velmi málo.

Jak velkou část tvé práce tvoří testování nových technologií a na čem momentálně pracuješ?

Řekl bych, že má práce je rovnoměrně rozdělena mezi testování, doručování výsledků a školení.

Technologie se mění hrozně rychle a nové příležitosti se objevují denně. Nikdy se nechci stát tím typem konzultanta, který 10 let používá stejný checklist. Ve své práci se zaměřuji především na porozumění jazyku jakožto součást výzkumu informační architektury, vyhledávacích záměrů a cílení.

Příklad: Uživatelé mohou váš obsah nacházet pomocí stovek tisíc unikátních vyhledávacích dotazů (psaných či mluvených). Mým úkolem je přetavit tyto informace do smysluplných sad klíčových slov, témat, záměrů a prioritizovaných kroků.

Ze své práce bych vypíchnul tři věci, které jsou podle mě nejzajímavější:

  1. Zlepšování integrace SEO testování do CI/CD procesů.
  2. Vytváření informační architektury na základě dat o upřesňování vyhledávacích dotazů, distribuci interních odkazů a chování uživatelů.
  3. Generování přirozeného jazyka (NLG) a algoritmy pro fact-checking.

Na Twitteru teď v SEO komunitě frčí téma Python. Co si o něm myslíš ty?

Python mám rád, protože mi pomáhá dělat SEO lépe.

Mnoho procesů, které by v tabulkách zabraly dlouhé hodiny, lze pomocí Pythonu zvládnout za pár minut. Na Pythonu se mi líbí především jeho intuitivnost. Dále se mi líbí, že je jako jazyk velmi dobře vnímaný a podporovaný v oboru strojového učení a datové vědy, což mi umožňuje si jednoduše stahovat práci neuvěřitelně chytrých lidí a testovat, zda je užitečná také v SEO.

Je však nutné zmínit, že existuje mnoho SEO konzultantů, kteří jsou skvělí, i když programovat neumí. Já zase neumím moc dobře psát a dalším se zase nevyrovnám v JS SEO, internacionalizaci atd.

Mou specialitou je programování, které mi pomáhá přinášet hodnotu, podobně jako například Aleyda Solis a Jamie Alberico excelují ve svých specifických zaměřeních. Když se řekne oblast odbornosti a vám se ihned vybaví konkrétní jméno, to je ten cíl, kterého bychom se měli snažit dosáhnout. Nezáleží na tom, zda umíte programovat či nikoli…

Pokud jde o analýzu klíčových slov, jakým způsobem a z jakých zdrojů sbíráš data?

Mám rád Google Search Console API a dost používám také SEMRush a Ahrefs.

Tato data pak rozšiřujeme o čistý extrahovaný obsah a data z další API jako Watson a Knowledge Graph API od Googlu.

Občas sáhnu také po Screaming Frogu, pomocí kterého extrahuji data a následně je přesunu do různých editorů. V takovém neupravaném dokumentu lze velmi jednoduše provést clusterizaci, TF-IDF, LDA (Latent Dirichlet allocation), a další analýzy, pomocí kterých určíte klíčová témata pokrytá v daném obsahu.

Co je na tvé práci nejnáročnější a proč?

Jak jsem už zmínil, neustále se snažím své procesy inovovat a zlepšovat. Občas je však nutné něco zkrátka a jednoduše udělat a v takové chvíli musím touze zkoušet nové přístupy odolat, což je pro mě těžké.

Pokud bys měl vytvořit SEO strategii pro nový web ve vysoce konkurenčním oboru jako například finance, jaký přístup bys volil?

Na začátek bych se zaměřil na základy:

  1. Určení KPI a realistických období měření
  2. Solidní technický základ webu
  3. Kvalitní analytika a sledování chování návštěvníků i crawlerů
  4. Nalezení tématu, které na trhu není pokryto konkurencí, a na základě toho určení priorit pro růst
  5. Několikatýdenní výzkum informační architektury, taxonomie, trendů a archetypálních uživatelů (person).
  6. Nábor kvalitních copywriterů s vysokou autoritou v daném oboru.
  7. Vytvoření procesu Zacílit > Provést výzkum > Napsat > Vytvořit design > Implementovat pro každou stránku webu.
  8. Nábor kreativy pro tvorbu obsahu a oslovování potenciálních partnerů.
  9. Plánování tvorby obsahu a produktového backlogu.
  10. Tvorba strategie pro budování povědomí o značce a sociálního přesahu.

Google se ve vyhodnocování vyhledávacích záměrů zlepšuje, ale k dokonalosti má stále daleko. Jakým způsobem se v tom podle tebe bude dále zlepšovat?

Podle mě je v tom Google dobrý už teď, alespoň ve většině případů.

Pro mě osobně je nejzásadnější novinkou za posledních pár let právě multimodální směr, kterým se Google rozhodl vydat. Ve výsledcích tak již nevidíme pouze odkazy a reklamy, ale různé druhy obsahu podle preferencí, jako jsou například obrázky, videa či diagramy znalostí.

Ještě zajímavější je pak to, jak Google mapuje obsah v diagramu znalostí a propojuje ho s autory, brandy a historií vyhledávání.

Myslím, že vyhledávací záměr se Googlu obtížně vyhodnocuje proto, že lidé jsou zkrátka chaotičtí a komunikují podivnými způsoby.

Pokud se však Googlu podaří identifikovat vzorce chování a zájmů pomocí zkoumání historie vyhledávání, propojit je s autory, značkami či tématem, a následně vám tyto informace nabídnout na základě fáze cesty, ve které se právě nacházíte, dostáváme se do mnohem zajímavějších sfér, než když se vám vyhledávač snaží říci, co jste měli na mysli, když jste zadali slovo “míč”.

Co by techničtí SEO konzultanti měli dělat, aby jim neujel vlak?

Myslím, že ta nejdůležitější pravidla, kterých by se měl držet každý SEO konzultant, platí téměř univerzálně:

  1. Čtěte: vytvořte si seznam zdrojů kvalitních informací a sledujte je.
  2. Testujte: nikdy nejděte od teorie rovnou k ostré implementaci. Vždy dodržujte pořadí číst, testovat a až poté implementovat.
  3. Specializujte se: technické SEO se začíná dělit na dílčí specializované obory (tak jako celé SEO). Peníze se skrývají v hluboké znalosti a know-how. Datová věda, JavaScript SEO, Big Data, rychlost stránek, Edge SEO, analýza crawlování atd.

Jací lidé tě v inovacích a objevování nového inspirují?

Na tuto otázku nemůžu odpovědět, protože těch lidí je hrozně moc. Každý den se od SEO komunity naučím něco nového.

Pokud však chcete oddělit zrno od plev, můžete se podívat, koho sleduji na Twitteru, protože to jsou zpravidla lidé, od kterých se mám co učit.

Přečtěte si další hloubkové rozhovory se SEO specialisty

Přečtěte si další hloubkové rozhovory se SEO specialisty
Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven je CCO společnosti ContentKing. To znamená, že se stará o všechno spojené se zákazníky a inbound marketingem. Takže je přesně tam, kde chce být. Baví ho zlepšovat pozice webů ve vyhledávačích a rád mluví o inbound marketingu.

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků