ContentKing denně monitoruje tisíce webů a miliony stránek. Sledujeme, jak se neustále vynořují nové SEO hrozby. Aplikace ale naštěstí pomáhá zákazníkům hrozící nebezpečí odvrátit. Jak?

Díky neustále aktualizovanému přehledu problémů a změn na webu. Pokud objevíme velkou změnu nebo závažný problém, okamžitě na ně zákazníka upozorníme.

Tady je přehled několika hrozících katastrof, které jsme pomohli uživatelům odvrátit, stejně jako těch, které majitele webů zaskočili naprosto nepřipravené, protože aplikaci nepoužívali.

1. Špatně nastavené kanonické odkazy

Majitel webu měl problémy s velkým množstvím duplicitního obsahu, které se rozhodl řešit pomocí kanonických URL. Nastavil je ovšem tak, že všechna vedla na domovskou stránku. Vyhledávače v důsledku toho odstranili všechny stránky z indexu, zůstala tam pouze domovská stránka a ve výsledcích vyhledávání se tedy nadále mohla zobrazovat pouze ona.

Špatně nastavené kanonické odkazy.
Špatně nastavené kanonické odkazy.

Bylo třeba to spravit: na stránkách, které měly předtím problém s duplicitním obsahem, se nastavila kanonická URL vedoucí na originální verzi stránky, na ostatních stránkách se nastavila kanonická URL vedoucí sama na sebe.

Trvalo tři týdny, než se na tento problém došlo. Mezitím už Google stihl odstranit z indexu 20 % všech stránek a organická návštěvnost klesla o 40 %.

Jde o ukázkový příklad selhání optimalizace. Aby takovýmto situacím v budoucnu předešel, rozhodl se majitel webu pro aplikaci ContentKing, která monitoruje změny na webu. Může si tak rychle ověřit, jestli vše probíhá podle plánu a pokud ne, dostane okamžitě upozornění.

2. Přepsaná pravidla pro meta tag robots

Platí pravidlo, že webové stránky v testovacím prostředí by nikdy neměly být zaindexovány. Majitel webu si toho byl vědom a nastavil proto následující meta tag robots: <meta name ="robots" content="noindex, nofollow">. Vše fungovalo. Každé pondělí proběhl release, obvykle bez problémů. Při jednom z nich se ale meta tag dostal i na stránky mimo testovací prostředí. To je jako byste řekli vyhledávačům: “Tady není nic k vidění. Odstraňte všechny moje stránky ze svého indexu”.

Přepsaná pravidla pro meta tag robots.
Přepsaná pravidla pro meta tag robots.

Organická návštěvnost klesla o 30 %. Majitel si tedy zavolal na pomoc agenturu. Nejdříve se mělo za to, že Google uvalil na web nějaký postih. Až po důkladném a časově náročném zkoumání se přišlo na to, že příčinou potíží byl právě meta tag robots.

Bez pomoci nějakého nástroje není snadné takový problém objevit. Štěstí bylo, že nepoužili třeba HTTP hlavičku X-Robots-Tag - v takovém případě by bylo ještě těžší zjistit příčinu pouhým okem.

Nalézt příčinu problému představovalo výzvu. Jakmile ji zdolal, vrátil se zpět k původnímu nastavení meta tagu robots.

Chvíli na to si předplatil aplikaci ContentKing a nastavil upozornění tak, aby se včas dozvěděl o každé velké změně nebo závažném problému. Pro jistotu ještě každé pondělí kontroluje v aplikaci všechny změny na webu a v kanceláři mají na obrazovce zobrazenou sekci Událostí, aby si i ostatní mohli rychle všimnout, pokud se na webu něco pokazí.

3. Přepsané meta informace

Majitelka měla web na platformě Magento a po opravě jeho zabezpečení ho potřebovala aktualizovat. Stejně tak musel být aktualizován i SEO plugin. Ten jí slouží k automatickému nastavení názvů stránek a meta popisků pomocí šablon a zároveň nechává možnost je manuálně změnit.

Problém byl, že se upgrade pluginu nezdařil a musel být tedy úplně odstraněn a pak znovu přidán. Po jeho přidání se ale zapomnělo na to, že se musí meta informace znovu nastavit. Původní byly smazány při jeho odstranění a zůstaly tam jen přednastavené šablony, které vypadaly nějak takto:

Přepsané meta informace

Takže pečlivě vybrané názvy a meta popisky více než 40 000 produktů byly v mžiku nahrazeny tímto hloupým textem.

V tomto případě už majitelka webu používala aplikaci ContentKing a o problému se naštěstí okamžitě dozvěděla.

Vrátila zpět původní nastavení meta informací a katastrofa byla odvrácena. Tato příhoda ji ale docela vystrašila, takže když jsme spustili novou funkci - upozornění na problémy - která okamžitě informuje zákazníky o velkých změnách a závažných problémech webu, hodně se jí ulevilo. Kromě toho se každé ráno podívá do sekce Historie změn, aby se ujistila, že je web v pořádku.

4. Nepodařené přesměrování

V tomto případě se jednalo o přesměrování 4 vícejazyčných webů. Byl pátek odpoledne a jeden z vývojářů právě nastavil přesměrování 301 a chystal se na víkend. Ale místo toho, aby šly věci podle plánu, stalo se, že se weby 2, 3 a 4 najednou všechny přesměrovaly na web číslo 1.

Nepodařené přesměrování.
Nepodařené přesměrování.

Pro vyhledávače to byl signál, že weby 2-4 byly trvale přemístěny. Vývojář v podstatě sloučil všechny 4 weby do jednoho.

Důsledkem byl okamžitý 95% pokles uživatelů všech tří přesměrovaných webů. V pondělí ráno, když se marketéři podívali do aplikace, bylo okamžitě jasné, co se stalo.

Změny se naštěstí podařilo vrátit zpět dřív, než je vyhledávače stihly zpracovat. V opačném případě by to mohlo dopadnout mnohem hůř.

Aby se to znovu neopakovalo, majitel webu nastavil v aplikaci pro celý tým upozornění na závažné problémy a hlavní marketér má nepřetržitě na druhém monitoru otevřenou sekci Událostí.

5. Nepodařené spuštění webu

Po měsících těžké práce byl konečně spuštěn nový web. Měl docela odlišnou strukturu URL než ten předchozí. Všichni oslavovali.

Proběhla migrace starých URL na nová. Tedy vlastně ne, přesměrování byla připravená, ale k jejich implementaci nikdy nedošlo.

Server nemůže najít to, co jste chtěli.
Server nemůže najít to, co jste chtěli.

Jak vyhledávače, tak uživatelé začali narážet na chybové stránky 404 a aby toho nebylo málo, na nová URL se ze starých nepřenesla žádná autorita.

Následoval okamžitý obrovský pokles návštěvnosti i zisků. Navíc uživatelé začali okamžitě tweetovat o pokažených stránkách, což firmě vůbec nepomohlo.

Migrace byla naštěstí dopředu připravená, takže v okamžiku, kdy vývojáři zjistili, co se stalo, mohli okamžitě jednat a URL skutečně přesměrovat.

Pro majitele webu to byla tvrdá lekce. Vytvořil proto seznam všeho, co je třeba kontrolovat před každým spuštěním, ať už velkého nebo malého webu. Kromě toho si předplatil aplikaci ContentKing a nastavil upozornění na velké změny a závažné problémy na všech svých webech.

Závěr

SEO je jako závod formule 1. Vaše konkurence je těsně za vámi. Stačí malá chyba a předhoní vás. A pokud se dopustíte velké chyby, můžete celý závod prohrát a v příštím začínat z posledního místa.

SEO katastrofy se dějí a nedá se jim zabránit. Lidé zkrátka dělají chyby, s tím nic nenaděláte. Co ale můžete změnit, je, jak s těmito chybami naložíte a zabráníte jim, aby se změnily v katastrofu.

Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven je CCO společnosti ContentKing. To znamená, že se stará o všechno spojené se zákazníky a inbound marketingem. Takže je přesně tam, kde chce být. Baví ho zlepšovat pozice webů ve vyhledávačích a rád mluví o inbound marketingu.

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků