Hannah Thorpe
Hannah Thorpe

Odmítat spolupráce vám ze začátku bude připadat jako nesmysl, a tak kývnete téměř na každou příležitost. S postupem času a přibývajícími zkušenostmi jsem však dospěla ke zjištění, že potenciální klient musí být stejně správnou volbou pro vás jako vy pro něj. Zjistila jsem, že spolupráce s lidmi, kteří mají zcela nereálné obchodní cíle, znepokojivě neetické praktiky či velmi chabé komunikační schopnosti, zkrátka nestojí za to.

Ahoj, Hannah! Můžeš nám na začátek říci pár slov o sobě?

Jsem SEO specialistka a pracuji v oceňované marketingové agentuře Found sídlící v Londýně. V oboru SEO pracuji 6 let a ve Found nyní působím jako Business Director. Mou prací je starat se o vybrané klíčové zákazníky, vytvářet pro ně strategii a zkrátka zajišťovat, aby jejich firmy prosperovaly.

Předtím jsem řídila menší marketingovou agenturu White.net s týmem osmi lidí. Zde jsem se zaměřovala především na zajištění rychlého růstu příjmů, aby bylo možné agenturu rozšířit a přesunout do Londýna. Minulý rok jsme měli to štěstí, že nás koupila právě agentura Found, a po pracném budování brandu White.net jsme se tak stali součástí mnohem většího týmu.

Tým agentury Found přebírá cenu na UK Search Awards

Jaké je tvé tajemství úspěšného rozšiřování SEO agentury?

Myslím, že to není o jednom konkrétním tajemství. Mou hlavní radou by nejspíš bylo nebát se chyb. Dále je dobré mít neustále co nejpřesnější data a informace, na základě kterých vytváříte reporty, avšak velmi často se stává, že jste nuceni pracovat s nedokonalými čísly. Myslím, že občas zkrátka musíte dát na svou intuici a vědět, že každý problém má vždy nějaké řešení.

Kromě toho je nutné porozumět požadavkům klientů, odvádět prvotřídní SEO práci a celkově zvládat komunikaci během celého procesu. Další důležitou součástí růstu je umět najít a udržet ty správné lidi, kteří s vámi budou sdílet celkovou vizi a vždy chtějí dělat to, co je nejlepší pro klienta.

Když máte všichni stejný cíl a táhnete za jeden provaz, vše je najednou mnohem jednodušší!

Kde se při rozšiřování SEO agentur inspiruješ?

Když jsem se SEO začínala, pracovala jsem pro Nicholu Stottovou v agentuře Erudite a její ambice a neutuchající drive mě skutečně inspirovaly. Přišla jsem tam v době, kdy jsme ještě byli malý tým, a měla jsem tak možnost sledovat náš rychlý růst.

Když jsem se pak v kariéře posouvala dále do White.net a Found, rovněž jsem měla tu čest pracovat s několika nesmírně dobrými lídry, kteří byli vždy ochotni bavit se o tom, jak uvažovali o určitých těžkých rozhodnutích a jak vidí budoucnost agentury.

Myslím, že toto je nejspíš jednou z mých nejdůležitějších rad: najděte ty správné lidi v daném oboru, kteří budou vašimi kolegy i přáteli. S takovými lidmi vás pak budou inspirovat i každodenní konverzace.

Jaký je klíč k hledání těch správných lidí?

Hledání a nábor lidí je jednou z nejtěžších věcí, kterým čelíme. Není to jen o těch nejlepších schopnostech a zkušenostech pro danou práci – ti správní lidé musí rovněž sdílet vaše základní hodnoty a být zapálení do toho, co chcete společně vybudovat.

Toto využíváme při náboru my:

  • Textio – Skvělý nástroj pro psaní popisů pracovních pozic.
  • Personální agentury – Pokud chcete spolupracovat s personální agenturou, spolupracujte s ní co nejblíže to jde. Provize, které dnes zaplatíte za kandidáty, jsou nesmírně vysoké, takže když už přes agenturu někoho přijmete, měl by to být ten nejlepší možný kandidát. Jako White.net jsme velmi úzce spolupracovali s agenturou Creative Personnel, jejíž pracovníky jsme dokonce přizvali k našim týmovým aktivitám, aby stoprocentně porozuměli naší firemní kultuře a věděli, jaký typ člověka k nám nejlépe zapadne.
  • Konference - Skvělé místo pro získávání nových kontaktů, a to jak na potenciální klienty, tak na potenciální kolegy. Konference vám pomohou vybudovat síť kontaktů, díky kterým vaše pracovní inzeráty získají větší organický dosah.

Hannah Thorpeová přednáší na konferenci Marketing Week

Pověz nám více o tom, jak si získat (a udržet) ty správné klienty…

Odmítat spolupráce vám ze začátku bude připadat jako nesmysl, a tak kývnete téměř na každou příležitost. S postupem času a přibývajícími zkušenostmi jsem však dospěla ke zjištění, že potenciální klient musí být stejně správnou volbou pro vás jako vy pro něj. Zjistila jsem, že spolupráce s lidmi, kteří mají zcela nereálné obchodní cíle, znepokojivě neetické praktiky či velmi chabé komunikační schopnosti, zkrátka nestojí za to.

Funguje to však také obráceně. Nejlepšími klienty jsou ti, se kterými máte určité spojení – ti, u kterých věříte, že přináší skutečnou hodnotu a především víte, že jim s dosažením jejich cílů můžete pomoci. Pokud vůči nim budete otevření, budete jim naslouchat a budete při spolupráci s nimi dostatečně flexibilní, udržíte si dobrý vztah, který vám umožní společně růst.

Najít takové klienty je však mnohem těžší, než se může zdát! Opět bych doporučila navštěvovat konference a nebát se bavit s lidmi na networkingových akcích. Brzy přijdete na to, že potenciální klienty poznáváte zcela přirozeně, což je mnohem příjemnější než poznávat je v obchodním prostředí.

Jaké marketingové strategie se ti osvědčily jako účinné?

Jsem velkou příznivkyní přednášení na akcích. Jedná se o skvělý způsob přímého propojení s lidmi, které téměř vždy vyústí v konverzace, které se časem přetaví v zakázky ať už přímo, či prostřednictvím doporučení. Jako bonus se pak můžete podívat na super místa a potkávat stejně smýšlející lidi ze svého oboru.

V dohledné době přednáším na konferencích Digital Growth Unleashed, 3XE a Ungagged LA, takže pokud tam budete, klidně se za mnou stavte a můžeme se pobavit.

Do jakých nástrojů v agentuře investujete?

Ideálně do takových nástrojů, které automatizují časově náročné úkony!

Ve Found máme velmi talentovaný tým, který dokáže vytvořit nástroje pro automatizaci jakéhokoli repetitivního procesu od mapování přesměrování až po PPC skripty. Kromě těchto interních nástrojů máme rádi vše, co se dá integrovat se Slackem a upozorňuje nás na změny tak, že nám informace posílá, ale zároveň nám v případě potřeby umožňuje vytáhnout si data přímo z něj.

Každá SEO agentura potřebuje vysoce kvalitní software pro crawling, rank tracking, monitoring a také reporting.

Jak přistupujete ke standardizaci procesů?

Standardizace procesů z dlouhodobého hlediska všechno ohromně zjednodušuje. Když je však vaší hlavní prioritou růst, kterému věnujete drtivou většinu času, vyhradit si čas také pro standardizaci může být velmi těžké.

Myslím, že proces je dobré nejprve vytvořit jakožto MVP (minimum viable product/minimální životaschopný produkt) a následně ho nechat růst, různě obměňovat a dovádět ho k dokonalosti. Zároveň je klíčové, aby tyto procesy nevytvářeli manažeři či členové vedení, ale přímo lidé, kteří danou práci reálně dělají, protože vědí o nejproblematičtějších aspektech hned zpočátku a mohou se na ně zaměřit.

Mohou v roce 2019 agentury ještě růst bez potřeby peněz zvenčí?

Pokud agentura zvládá přivádět nové klienty, efektivně nakládat s časem a přijímat kompetentní personál, může v roce 2019 vyrůst.

Pokud jde o získávání nových klientů, je obzvláště u menších agentur naprosto nezbytné budovat dobrou reputaci, ať už jde o dobře udržovaný web obsahující detailní případové studie a reference, aktivitu na sociálních sítích či účast/vystupování na známých konferencích a networkingových akcích. Existuje mnoho online i offline aktivit, kterými můžete nové klienty zaujmout.

Dalším důležitým aspektem růstu agentury je efektivní nakládání s časem. Nabídka nástrojů pro resource management, project management a time management je poměrně široká od dražších předplatných až po levnější jednorázové licence. Když zajistíte, aby váš tým zbytečně neplýtval časem při rutinní práci pro klienty, uvolní se vám čas pro obchod, nábor i zaškolování. Právě poslední dva zmiňované body jsou pro růst SEO agentury naprosto zásadní.

Když najdete lidi, kteří zapadnou do vaší firemní kultury, mají chuť se učit a nedělá jim problém komunikovat s klienty, zajistíte, že růstová křivka vaší firmy bude neustále stoupat. Efektivita při každodenní práci pak zároveň zaručí, že daný personál bude dostatečně způsobilý k celkovému zlepšení škálovatelnosti agentury.

Jaká rizika s sebou rozšiřování SEO agentury nese?

Pokud je vaším cílem agenturu nakonec prodat, je důležité umět zvolit ten správný “nový domov” pro svůj tým i klienty. Akvizice naší agentury proběhla takřka bez jediného zádrhelu, protože ve Found panuje velmi podobná firemní kultura, jako jsme měli ve White.net. Found navzdory své velikosti vždy otevřeně komunikuje své hodnoty a způsob práce: work hard, play hard. Tyto hodnoty byly našemu týmu z White.net velmi blízké, díky čemuž toto sloučení proběhlo zcela přirozeně.

Často slýchám, že v jiných agenturách dochází k velkým převratům, a řada nově příchozích lidí dokonce odejde ještě ve zkušební době. To však není případ Found. Velkým rizikem při rychlém rozšiřování agentury je přijímání nesprávných lidí. Ani nedokážu dostatečně zdůraznit, jak důležité je brát při přijímání nových lidí ohled na to, aby zapadli do firemní kultury, a nesoustředit se jen na jejich technické dovednosti.

Měly by růst a rozšiřování být cílem každé agentury?

U většiny majitelů či zakladatelů agentur by v dnešní době bylo velmi neobvyklé, kdyby růst nebyl jejich ambicí. Ať už práci v SEO všichni milujeme sebevíc, všichni chceme, aby nás živila co nejlépe. Jen zřídka narazíte na agenturu, která by se specializovala jen na jednu specifickou oblast. Obzvláště pro menší agentury usilující o růst platí, že musí nejprve získat co nejvíce klientů, a následně hledat podobné klienty, kteří již vědí, že v dané oblasti již máte zkušenosti. Agentura se tedy může specializovat na více oblastí zároveň, a neomezovat se pouze na jednu.

Na druhou stranu agentury, které se specializují na jedno velmi specifické odvětví, v něm mohou získat většinový podíl na trhu. Můžete mít třeba jen tři klienty, kteří však mohou být těmi největšími hráči v daném odvětví. Pokud tedy taková agentura nehodlá expandovat také do dalších odvětví, rozšiřování a růst pravděpodobně nebudou na pořadu dne a hlavním cílem bude udržovat si zmíněný většinový podíl na trhu.

Přečtěte si další hloubkové rozhovory se SEO specialisty

Předchozí díly naší série SEO in Focus najdete zde:

Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven je CCO společnosti ContentKing. To znamená, že se stará o všechno spojené se zákazníky a inbound marketingem. Takže je přesně tam, kde chce být. Baví ho zlepšovat pozice webů ve vyhledávačích a rád mluví o inbound marketingu.

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků