Stav featured snippetů v roce 2020

  • 28. květen 2020
  • Steven van Vessum
Brodie Clark

Featured snippety jsou oblast, která se neustále mění a v jistých případech může mít značný vliv na organickou návštěvnost webu. Možnost umístění na nulté pozici ve výsledcích vyhledávání (ve většině případů, občas trochu níže), je zkrátka pro mnoho lidí zajímavá.

Minulý rok touto dobou jsme si s Izzi Smithovou povídali o tom, jak získávat featured snippety.

Situace kolem featured snippetů se však od té doby stále vyvíjí, a tak jsme se rozhodli toto téma opět oživit.

Tentokrát jsme si do naší série SEO in Focus pozvali Brodieho Clarka a zeptali jsme se ho, jak jsou na tom featured snippety v roce 2020.

Ahoj, Brodie! Můžeš nám na začátek říci pár slov o sobě?

Ahoj! Jsem SEO konzultant žijící v australském městě Melbourne. K SEO jsem se dostal již v mladém věku a od začátku jsem mu propadl. Od roku 2013 jsem pracoval v řadě agentur na různých pozicích, až jsem se nakonec v roce 2019 osamostatnil a začal jsem se věnovat poskytování konzultantských služeb. Poslední rok byl celkem jízda, získal jsem ocenění Young Search Professional of the Year na Australian Search Awards a také pravidelně přispívám na weby jako Search Engine Land, Search Engine Journal a Moz.

Nejlepším aspektem práce na volné noze pro mě osobně je, že si můžu vybírat, jakou práci vezmu, a určovat si svůj denní program. Zatím je to pro mě práce snů a v nejbližší době s ní rozhodně neplánuji skončit. Nejčastěji pracuji ze své kanceláře v coworkingovém centru v jedné z nejhezčích čtvrtí Melbourne, která má krásný výhled do přírody.

Rozhodně si nemůžu stěžovat:


Co se týče vystupování na konferencích, ta v tuto chvíli moc nedělám, nicméně příští rok se této disciplíně chcí začít věnovat více. Setkávat se se SEO komunitou naživo mě velmi baví, nicméně vzhledem k současným okolnostem může ještě chvíli trvat, než to bude opět možné. Poslední rok v Melbourne organizuji akci zvanou SEOBeers, která je právě pro toto setkávání skvělá. Snad s ní budeme moci zase brzy začít.

Featured snippety jsou oblast, která se neustále mění a v jistých případech může mít značný vliv na organickou návštěvnost webu. Možnost umístění na nulté pozici ve výsledcích vyhledávání (ve většině případů, občas trochu níže), je zkrátka pro mnoho lidí zajímavá. V rámci SEO píšu jen o tématech, která mě baví nejvíce, a featured snippety k nim jednoznačně již několik let patří.

Skvělá otázka. Pokud mě sledujete na Twitteru, můžete vidět, že často sdílím nálezy, které mě ohromily. A jedná se o skutečně o opravdové nadšení, otevřeně přiznávám, že jsem nejspíš největší SEO geek na světě. Poměrně zásadní novinkou bylo, když se v lednu 2020 přestala URL adresa featured snippetu objevovat ve výsledcích dvakrát. Byl jsem jedním z prvních , kdo o tom napsal, a společně s touto změnou pak přišlo také neuvěřitelné množství drobných nuancí. Další zásadní událostí bylo, když začal být na desktopových zařízeních s Chromem testován targetText. O této novince jsme hodně psali na Twitteru především já a Glenn Gabe, nicméně podle všeho ještě nebyla zavedena všude (ačkoli se již od září 2019 konzistentně setkávám s AMP verzí).

Featured snippety se v současné době zobrazují zhruba pro 10 % všech vyhledávacích dotazů. Obecně se jedná o vcelku rozumný poměr, který se však výrazně liší dle oboru a záměru vyhledávacího dotazu. To znamená, že u některých mých klientů můžu featured snippetům v rámci kampaně věnovat značnou porci času, a u jiných si jim zase tak nevěnuji. Vždy je však dobré nejprve zjistit, jak velkou šanci pro získání featured snippetu daný web skutečně má. Pro některé weby může být získání featured snippetu takřka nemožné. Na toto téma jsem pro Moz napsal případovou studii, kde rovněž uvádím, že roli zde může hrát také to, jak daný web vyhodnotí samotný algoritmus.

Myslím, že některým webům nabízí featured snippety mnoho příležitostí, a čas, který jejich majitelé/správci získáváním featured snippetu stráví, je tak dobře stráveným časem. Featured snippety jsou určeny pro ty “nejlepší výsledky”, takže aktivity prováděné za účelem získání této pozice (pokud ji získat lze) budou pro daný web prospěšné tak či tak. Shrnul bych to tak, že pokud děláte změny dlouhodobě s cílem neustále zlepšovat svůj obsah jako celek a nepokoušíte se jen krátkodobě manipulovat vyhledávači, budete na tom dobře.

U jakéhokoli obsahu pro klienta, do jehož tvorby jsem zapojený, je dobré využívat různé typy struktur HTML.

Zejména získání featured snippetu ve formě tabulky je vždy skvělé. Svůj přístup k tomuto druhu snippetů jsem detailně popsal v tomto článku, nicméně zdůraznil bych, že pro tabulku je důležité vytvořit také kontext v HTML.

Pouhé přidání tabulky s nějakými užitečnými informacemi poskytujícími odpověď na vyhledávací dotaz často nestačí. Přidání dalších elementů jako titulek tabulky a okolní obsah může značně pomoci. V současnosti však vídám tabulkový snippet ve výsledcích již jen zřídka. Zrovna nedávno jsem kontroloval web jednoho klienta, který několik tabulkových featured snippetů měl, a zjistil jsem, že se jejich forma změnila na odstavec. Změna typu featured snippetu mi ale zas tak nevadí, dokud danou pozici stále držím.

Zde je příklad featured snippetu ve formě tabulky:

Příklad featured snippetu ve formě tabulky

Záleží, jaké máte cíle a jak je váš byznys udržitelný. Pokud provozujete web, který pouze zodpovídá jednoduché dotazy, které mohou být zodpovězeny přímo na stránkách s výsledky, bude dopad featured snippetů na váš byznys negativní. Nicméně i když se uživatel z featured snippetu neproklikne na váš web, nejedná se o úplné selhání. I pouhá zobrazení (impressions) mají totiž v dostatečném počtu svou hodnotu. Zobrazení značky je z obchodního hlediska rovněž důležité, a i pouhé zodpovězení uživatelova dotazu tak může mít přínos (ačkoli obtížně měřitelný).

Zde je příklad featured snippetu, na který uživatel již nejspíš neklikne:

Příklad tzv. “zero-click” snippetu

U klientů, se kterými nyní spolupracuji, nejsou featured snippety na seznamu priorit zase tak vysoko. Starám se o dvě velká média (jedno se zaměřuje na ekonomiku, druhé na technologie/gaming), která mají celou řadu vyšších priorit, například jak naplno využít službu Discover a zajistit, aby se jejich články častěji objevovaly v Hlavních událostech Google Zpráv.

Kromě toho však spolupracuji s velkou australskou právní firmou, kde featured snippety jsou součástí naší strategie. Zde pro jejich sledování využívám Ahrefs a SEMrush. Pokud bychom nějaký z nich ztratili, museli bychom zkontrolovat, kdo ho získal namísto nás a znovu provést kompletní revizi našeho obsahu. Zde je skvělý průvodce featured snippety, který doporučuji přečíst.

Nejsem zrovna člověk, který by si troufal předpovídat budoucnost SEO. Rád se soustředím na věci, které se odehrávají právě teď a připravuji se na nadcházející aktualizace. Google často testuje aktualizace před velkou změnou klidně i déle než rok, takže se málokdy stane něco skutečně šokujícího.

Jedním z počinů, které bude zajímavé sledovat a který jsem již zmínil, je integrace Chromu s featured snippety. Jsem docela zvědavý, jak se tento projekt bude vyvíjet. Jinak můžeme klidně vidět i celkový pokles výskytu featured snippetů na stránkách s výsledky. Na začátku roku 2020 se zobrazovaly přibližně pro 15 % všech dotazů, nyní je to zhruba 10 %. Nepřekvapilo by mě, kdyby to ještě více kleslo. Stále existuje mnoho dotazů, které featured snippet nevyžadují, ale již nějakou dobu ho mají.

Featured snippety jsou zábavnou součástí SEO, tak si s nimi hrajte. Kdykoli pracujete na novém wbeu, zjistěte si, kolik procent dotazů, na které cílíte, featured snippety má. Ten samý průzkum proveďte také u konkurence. Určete, jakou hodnotu pro vaši strategii mají, a rozvrhněte si podle toho čas.

Vaší pozornosti by však rozhodně neměly uniknout ostatní aspekty SEO strategie. V době “Core Updatů” algoritmu Googlu závisí případný úspěch SEO především na celkové kvalitě vašeho obsahu. Nikdy nenechte své klienty publikovat na svůj web obsah, který nevytvořil expert v oboru, a zajistěte, abyste uživatelům přinášeli vyšší hodnotu než vaše konkurence.

Přečtěte si další hloubkové rozhovory se SEO specialisty

Přečtěte si další hloubkové rozhovory se SEO specialisty
Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven je CCO společnosti ContentKing. To znamená, že se stará o všechno spojené se zákazníky a inbound marketingem. Takže je přesně tam, kde chce být. Baví ho zlepšovat pozice webů ve vyhledávačích a rád mluví o inbound marketingu.

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků