Tom Pool
Tom Pool
bluearray

Myslím, že technická stránka věci je nejdůležitější součást SEO! Je to podobné, jako když stavíte dům. Nejprve potřebujete dobré a silné technické základy, na kterých můžete následně postavit zbytek – obsah a odkazy.

Až příliš často se setkávám s tím, že se weby s velmi dobrým obsahem, velkým množstvím relevantních odkazů a autoritou potýkají s problémy s výkonem v organickém vyhledávání, protože mají (mimo jiné) strašlivou rychlost načítání, špatné interní prolinkování a chybně nastavený soubor robots.txt.

Ahoj, Tome! Můžeš nám na začátek říci pár slov o sobě?

Jasně! Jsem Tom Pool – manažer technického SEO v naší úžasné agentuře BlueArray, která sídlí v Readingu a je zaměřená čistě na SEO!

Jsem zodpovědný za technické výstupy agentury, díky čemuž mám možnost spolupracovat jak se skutečně velkými klienty jako The Post Office UK či RAC, tak s menšími startupy.

Svůj vůbec první výstup na konferenci jsem zažil v dubnu 2018 na Brighton SEO, kde jsem před zhruba 700 lidmi mluvil o tricích s příkazovým řádkem pro SEO konzultanty.

Od té doby jsem měl možnost vystoupit ještě na několika dalších akcích včetně meetupu ReadingSEO, což byla vůbec první akce, kterou jsme s naší agenturou organizovali.

Kromě toho poskytuji také školení v oblasti technického SEO, přičemž naposledy jsem školil lidi na dubnovém Brighton SEO 2019, kdy jsem se zaměřoval především na SEO auditing. Přednášení na konferencích a školení mě opravdu láká a těším se, až to budu moci dělat častěji (pro Brighton SEO dělám školení ještě letos v červnu a také na zářijové konferenci), protože si to velmi užívám. Je to pro mě jednak obrovská výzva, a jednak se tím strašně moc naučím.

Jak ses dostal k technickému SEO?

To je skvělá historka!

Do BlueArray jsem přišel jakožto Simonův (zakladatel) první zaměstnanec. O SEO jsem do té doby nikdy neslyšel, a i v digitálním marketingu obecně jsem byl naprostým začátečníkem! Velmi rychle jsem zjistil, jak je SEO zábavný a rychle se vyvíjející obor, a myslím, že vše do sebe začalo zapadat po pár měsících, kdy jsem si začal skutečně užívat provádění technických auditů na různých webech.

Rok nato již naši agenturu tvořilo zhruba deset lidí.

Členové týmu agentury Blue Array sedící u svých stolů

Začal jsem se specializovat v technických aspektech SEO, které mě velmi bavily, a zjistil jsem, že mám v této oblasti talent. Mám strojírenské vzdělání a myslím, že právě tento způsob myšlení, kdy rozebíráte věci na součástky a zjišťujete, jak fungují, se výrazně promítá také do technických auditů.

Jak bys popsal technické SEO a jeho roli v rámci celého SEO?

Myslím, že technická stránka věci je nejdůležitější součást SEO! Je to podobné, jako když stavíte dům. Nejprve potřebujete dobré a silné technické základy, na kterých můžete následně postavit zbytek – obsah a odkazy.

Až příliš často se setkávám s tím, že se weby s velmi dobrým obsahem, velkým množstvím relevantních odkazů a autoritou potýkají s problémy s výkonem v organickém vyhledávání, protože mají (mimo jiné) strašlivou rychlost načítání, špatné interní prolinkování a chybně nastavený soubor robots.txt.

Jakmile dojde k opravě těchto technických problémů, které webu škodí, můžeme pozorovat hned několik přímých účinků:

  • Uživatelé s webem více interagují, protože je rychlejší, logičtější a všechen důležitý obsah je snadno dostupný
  • Googlebot web aktivněji crawluje, protože je nyní pro crawlery mnohem atraktivnější
  • Vlivem dvou předešlých faktorů dochází ke zvýšení organického výkonu

Technické SEO znamená mnohem více než interní prolinkování, soubor robots.txt a rychlost načítání. Nejlepší definicí podle mě je, že technické SEO zahrnuje vše, co souvisí s konfigurací webu, a jeho cílem je optimalizovat web tak, aby při crawlování, vykreslování a indexaci působil co nejlépe.

Technickou stránku SEO mám na tomto skvělém oboru nejradši, protože se neustále vyvíjí a zahrnuje mnoho různých oblastí, ve kterých je třeba si udržovat aktuální přehled.

Samozřejmě se ale nemůžete soustředit pouze na technické SEO. Pokud nemáte hodnotný obsah a autoritu ve svém oboru, ani ten technicky nejvyladěnější web vám nebude stačit, obzvláště v dnešní konkurenci. Abyste v SEO dosáhli kýženého úspěchu, skutečně potřebujete souhru všech tří základních pilířů.

Jaké trendy na poli technického SEO pozoruješ?

V současnosti si v rámci technického SEO všímám mnoha rostoucích trendů. Jedním z nich je samozřejmě vzrůstající důraz na mobilní zařízení a rychlost webů, což platí obzvláště nyní v době Mobile First Indexu.

Dalším z nich je interní prolinkování, kterému spousta webů stále nevěnuje pozornost. Fasetová navigace, hromada filtrů, drobečková navigace, vyšperkované hlavní menu a horizontální i vertikální struktury odkazů… tyto věci nejsou špatné, ale někdy je zkrátka nejlepší vše trochu zjednodušit a zajistit, aby nejdůležitější stránky byly prolinkovány logickým způsobem. Na tuto záležitost se v technickém SEO již nějakou chvíli klade velký důraz a jsem si jistý, že to tak bude i nadále.

Na důležitosti v poslední době nabírá také analýza logovacích souborů, o které se v technickém SEO mluví čím dál více. Google (a Bing) ve svých nástrojích poskytují čím dál méně dat, kdy Google Search Console například umožňuje vytvářet exporty s maximálně 1 000 řádky, v důsledku čehož je mnohem obtížnější získat z těchto dat užitečné informace. Prostřednictvím API můžete samozřejmě získat více dat, ale může být těžší získat přesně ta, která potřebujete.

Když máte na starosti několik webů s milióny stránek, tisíc řádků dat vám zkrátka nestačí. Data z logovacích souborů tedy představují jednu z mála možností, kterých lze využít. Tato data vám mohou ukázat každou jednotlivou návštěvu, kterou váš web zaznamenal od všech botů, a také pomoci rozpoznat potenciální problémy jako crawlovací pasti, bottlenecky, neaktuální stránky, na které jste zapomněli, či plýtvání crawl budgetem.

Vzniká tu čím dál větší potřeba kvalitního technického poradenství, kterou Google v poslední době ještě umocnil aktualizacemi a změnami svého algoritmu. Klienti vždy hledají způsoby, jak svůj web zlepšit, a technické SEO jim nabízí velkou hodnotu.

Crawl budget

Proč poptávka po technickém SEO stále roste?

Google v poslední době provedl celou řadu aktualizací svého algoritmu, a značně tak zahýbal pozicemi firem na stránkách s výsledky (některé firmy se z toho už nedostaly a zanikly úplně). Pokud tedy klienti chtějí být před Googlem o krok napřed, musí mít k dispozici co nejkvalitnější informace.

Pure white hat SEO is the best route to take - for a more sustainable and defensible strategy, but for people who do not do SEO on a daily basis, and perhaps manage a website’s/companies other needs, navigating the amount of information out there can be a minefield!

In short, the more businesses that are created, and the more websites that are made, the more need there will be for a solid technical SEO foundation with which to build upon.

Řetězová přesměrování

Co si myslíš o lidech, kteří technické SEO označují jako nadbytečnou věc?

Vzpomínám si, že když jsem před nějakým časem se SEO začínal, vyšlo pár článků, které tvrdily, že technické SEO je pouze “make-up”. Ačkoli chápu argument (a zásadně s ním nesouhlasím), že technické SEO je “věc, kterou je fajn mít”, úplně to samé bychom mohli říci také o ostatních pilířích SEO – poté by nám však zůstala pouze povrchní marnost!

Věřím, že technické SEO je úplně stejně důležité jako obsah webu. Při absenci jedné z těchto složek se web vůbec nikam nedostane. Tyto faktory by se měly doplňovat tak, aby obsah byl kvalitní dobře technicky strukturovaný a podporovaný kvalitní technickou základnou.

Co člověk potřebuje, aby se mohl konzultantem technického SEO?

Je známo, že najít kvalitního člověka na pozici specialisty na technické SEO je nesmírně těžké, protože ideální kandidát musí v sobě musí snoubit logické a kreativní myšlení a také schopnost přemýšlet skutečně nekonvenčně při řešení specifických SEO problémů.

Podle mých zkušeností se většina marketérů zaměřuje na obsah či linkbuilding, ale technickou stránku jen pár. Možná je odrazuje jazyk logů, botů, serverů a direktiv X-robots!

Myslím, že pokud se chcete začít specializovat na technické SEO, hraje velkou roli touha zjišťovat, jak věci fungují a dozvídat se o nich více. Zcela jistě to není pozice pro každého marketéra, nicméně každý, kdo se v tomto oboru pohybuje, by měl mít alespoň dobrý základ technických znalostí, o který se může opřít.

Dále platí, že technické SEO se nenaučíte pouhým čtením. To vás dostane jen na určitou úroveň, po jejímž dosažení se do toho musíte skutečně ponořit, začít experimentovat a zjistit, co funguje a co ne.

Které oblasti technického SEO se vyvíjí nejrychleji?

Myslím, že rychle se vyvíjí úplně celý obor, což nás nutí mít se neustále na pozoru! Žhavým tématem, o kterém se nyní hodně diskutuje, je samozřejmě JavaScript a jeho vykreslování a indexace Googlem. Já osobně se již nemůžu dočkat na další aktualizaci Googlebota, kdy konečně srovná krok se současnou verzí Chromu. Bude velmi zajímavé sledovat, jakým směrem se bude indexace obsahu vyvíjet.

Dalším skvělým tématem je dynamický rendering, kdy Googlebot dostane verzi stránky v HTML, zatímco uživatel dostane JavaScriptovou verzi. Jedná se o spojení toho nejlepšího z obou světů, kdy Google dostane snadno indexovatelný obsah a uživatelé budou moci zároveň využívat skvělé možnosti JavaScriptu.

Vzhledem k masivnímu nárůstu zero click vyhledávání a způsobu, jakým se s tímto úbytkem návštěvnosti vypořádávají podnikatelé a majitelé webů, se i strukturovaná data dle mého vyvinou do podoby, kterou si dnes možná ještě ani neumíme představit.

Jak ty sám udržuješ krok s novinkami v technickém SEO, které se tak rychle vyvíjí?

Jsem na Twitteru! Část svých večerů trávím pročítáním Twitteru a různých vláken na Redditu (r/seo, r/techseo, r/bigseo), kde sleduji, co je nového, a procházím samozřejmě také hromadu publikací týkajících se vyhledávačů. Jak jsem již zmínil, provádím také hodně experimentů s několika weby, kde vždy něco implementuji a sleduji, co se stane. A snažím se sledovat také BlackHat fóra, abych měl přehled i o tom, co se děje na té druhé straně.

Velmi mi v tom pomáhá také skutečnost, že pracuji v tak otevřené a spolupracující firmě jako BlueArray. Diskuze o SEO problémech je zde na denním pořádku a o účincích různých technických implementací se tu mám vždy s kým pobavit.

Co bys poradil lidem, kteří by se technickému SEO chtěli začít věnovat?

Začněte! Pro mě osobně jde o nejzábavnější oblast SEO, která se neustále vyvíjí a stále se v ní něco děje. Začněte načítáním informací z různých zdrojů a poté si vytvořte svůj vlastní web a experimentujte, co to dá! Klidně se nechte penalizovat (pouze na svém webu), sledujte výsledky a poté začněte znovu! Myslím, že nejlepším způsobem, jak se něco naučit, je dělat to, protože nic vám nedá více než praktická zkušenost.

V tomto oboru se toho dá tolik naučit – i nyní se každý den naučím něco nového a ještě nikdy jsem se nenudil. Pokud vás baví zjišťovat, jak věci fungují, a sledovat, jak můžete ovlivňovat crawlování, indexaci a vykreslování, je technické SEO skvělou příležitostí. A hlavně je to pořádná zábava!

Přečtěte si další hloubkové rozhovory se SEO specialisty

Předchozí díly naší série SEO in Focus najdete zde:

Steven van Vessum
Steven van Vessum

Steven je CCO společnosti ContentKing. To znamená, že se stará o všechno spojené se zákazníky a inbound marketingem. Takže je přesně tam, kde chce být. Baví ho zlepšovat pozice webů ve vyhledávačích a rád mluví o inbound marketingu.

Získejte zkušební verzi na 14 dní zdarma

Začněte během 20 vteřin

Vložte platnou doménu, prosím (www.priklad.cz).
  • Platební karta není potřeba
  • Není třeba žádná instalace
  • Bez závazků